چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است؟

1401 خرداد 3, سه‌شنبه
چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال که چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است، ابتدا لازم است با مفهوم بازی فکری آشنا شویم.

دیکشنری کمبریج بازی فکری را این گونه تعریف می ‌کند: مسئله ‌ای که یافتن پاسخ برای آن دشوار است و افراد از تلاش برای حل این چالش لذت می برند.

بازی‌ های فکری به اشکال مختلف وجود دارند. این نوع بازی ها که اغلب به عنوان یک معما، سوال یا فعالیت عرضه می شوند، برای حل شدن نیاز به درک و قدرت ذهنی دارند.

بازی های فکری برای کودکان معمولا به عنوان سرگرمی انجام می شود. اگرچه می توانید از آن ها برای تجزیه و تحلیل مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی استفاده کنید؛ اما اغلب به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده برای تشویق تفکر منطقی و جانبی یا تفکر خارج از چهارچوب استفاده می شود.

فواید بازی فکری برای کودکان

چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است

مطالعه‌ ای که بر روی دامنه توجه کودکان شش ساله انجام شد، حاکی از آن بود که دامنه توجه کودکانی که بازی های فکری انجام می دهند نسبت به سایر کودکان بیشتر است. بازی کردن با کودک به خصوص انجام بازی های فکری می تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشند:

  • تقویت مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی
  • تقویت تفکر جانبی و ایجاد دیدگاه های جدید
  • بهبود توانایی های شناختی مانند حافظه و سرعت پردازش
  • الهام بخش کار گروهی و ارتباطات
  • درگیر کردن کودک و تشویق او برای یادگیری
  • یادگیری کودک در قالب سرگرمی و بازی

بازی های فکری مناسب برای کودکان 3 ساله

چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است

  • لگو های ساختمانی

Building Blocks  یکی از قدیمی ترین بازی هایی است که به کودکان کمک می کند تا در مورد جاذبه، اهرم، اندازه، شکل، وزن و تعادل بیاموزند. آن ها همچنین یکی از قابل دسترس ترین اسباب بازی هایی هستند که والدین می توانند برای کودکان خود تهیه کنند. با استفاده از لگو های ساختمانی، کودک می تواند متناسب با سن خود، خلاقیت خود را به نحو موثری برای ساختن یک ساختمان جدید تقویت کند.

  • پازل

برای پاسخ به این سوال که چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است، به معرفی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین بازی های فکری، یعنی پازل ها می پردازیم. پازل برای کودک از جمله بازی ‌هایی است که بهتر است آن را از سن پایین برای کودک خود مهیا کنید. این بازی می تواند علاوه بر افزایش دامنه توجه، حافظه و دقت کودک را نیز تقویت کند.

چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است

پازل از هماهنگی دست و چشم گرفته تا استدلال منطقی کودک را به نحو موثری بهبود می بخشد. بزرگ ترین مزیت استفاده از پازل، افزایش اعتماد به نفس ناشی از تکمیل پازل است که این مسئله می تواند عزت نفس کودک  و جلوگیری از تعویق کار ها را به دنبال داشته باشد.

  • کارت های حافظه

بازی های تقویت حافظه بهترین راه برای تمرین دادن و تقویت ذهن کودکان شما در قالب سرگرمی هستند. این بازی ‌ها به صورت کارت های فیزیکی و مجازی برای گوشی‌ های هوشمند و رایانه ‌های شخصی در دسترس هستند. ترجیحا بهتر است برای کودکان سه ساله از کارت های فیزیکی استفاده کنید. برای شروع، یک سطح راحت برای کودک خود انتخاب کنید و او را تشویق کنید تا با حل معما به مراحل بالا تر دست پیدا کند. بهتر است سطحی را انتخاب کنید که ویژگی ‌های جالب توجهی مانند شکلک‌ ها، شخصیت ‌های کارتونی یا تشویق های جذاب برای فرزندتان داشته باشد.

  • بازی های حسی

بازی های حسی می توانند کودکان و مغز آن ها را شبیه سازی کنند. کاوش در جهان با استفاده از حواس پنچگانه، مغز ما را فعال نگه می دارد و به ساخت مسیر های عصبی جدید کمک می کند. بازی های حسی می توانند مسائل و مهارت های مفید بسیاری را به کودکان بیاموزند که این مسائل را نمی توان به وسیله کتاب به آن ها آموزش داد. در واقع تجربه و استفاده از حواس مختلف، راهی لذت بخش برای سرگرمی و یادگیری است. به کودکان خود اجازه دهید تا با ماسه، خاک، پلاستیلین صاف، حباب کف، گیاهان مختلف و سایر اشیاء طبیعی، بازی کنند تا ذهن و احساس آن ها تقویت شود.

بازی های حسی

  • بازی های دراماتیک

تظاهر به بازی کردن یک راه عالی برای تقویت بخش های مختلف مغز کوچک در حال رشد است. هنگامی که کودکان وانمود می کنند که بازی می کنند، کودکان نوپا باید نقش خود و شما را در ذهن داشته باشند، باید در شخصیت باقی بمانند و باید طرح هایی را برای پیشبرد داستان ایجاد کنند، که آن ها را تشویق می کند تا انعطاف پذیر فکر کنند.

  • بازی های فیزیکی

درگیر کردن کل بدن در هنگام بازی، فرصتی برای تقویت مهارت های عملکرد اجرایی در کودکان نوپا را ایجاد می کند. پرتاب و گرفتن توپ، پریدن و دویدن تا خط پایان و... در تقویت مغز کودکان بسیار موثر است. بازی هایی مانند طناب کشی، حلقه بازی یا هر بازی دیگری که توجه کودک را به حرکت خاص یا گفتن یک کلمه خاص می طلبد نیز راه بسیار خوبی برای معرفی کنترل بازدارنده به کودک است. این امر به آن ها می آموزد که خودکنترلی را یاد بگیرند.

بازی های فیزیکی

  • بازی های گروهی

برای اینکه بدانید چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است، به معرفی یکی دیگر از بازی های جذاب برای این رده سنی می پردازیم. به طور کلی می توان گفت، در حالی که بازی ‌های گروهی راهی عالی برای پیوند والدین و فرزند هستند، برای کودکان نیز مهم است که بتوانند مهارت‌ های اجتماعی خود را توسعه دهند. جدای از توسعه مهارت های اجتماعی، بازی های گروهی به کودک نوپا مهارت های اشتراک گذاری، همدلی و بهبود مهارت های ارتباطی را آموزش می دهد. در واقع می توان گفت که این شروع راهی است که به اعتماد به نفس کودک منتهی می شود.

  • قایم موشک

پنهان شدن و تلاش برای پیدا کردن افراد تیم، برای همه افراد حتی بزرگسالان، یک بازی سرگرم کننده است. برای پاسخ به این سوال که چه بازی فکری برای کودکان 3 ساله مناسب است، لازم است به شما بگوییم که بازی دوران کودکی همه ما یعنی قایم موشک، راهی عالی برای تقویت حس حرکتی و قدرت تمرکز کودک است. در این بازی شما باید پنهان شوید و از فرزندتان بخواهید که شما را پیدا کند یا برعکس. در این بازی هرچه افراد بیشتری درگیر شوند، بهتر است. قایم موشک به غیر از تمرینات بدنی، کودک شما را وادار می کند تا مکان های مناسب پنهان شدن را کشف کند. این بازی همچنین به توسعه مهارت های حل مسئله و تجزیه و تحلیل اشیا در مراحل اولیه کمک می کند.

انصراف از نظر