چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند؟

1401 اردیبهشت 20, سه‌شنبه
چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند؟

اسباب بازی کودکان نقش موثری در رشد و پرورش آن ها ایفا می کند. با انتخاب اسباب بازی های مناسب در سنین مختلف می توانید خلاقیت، هوش اجتماعی، هوش عاطفی و... را افزایش دهید و آینده ای درخشان تر برای کودکانتان به ارمغان بیاورید. همچنین لازم به ذکر است که یکی از مشکلات همیشگی کودکان، خراب کردن اسباب بازی هایشان است؛ اما سوال اصلی اینجا است که چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند؟ گاهی اوقات ممکن است دلیل خاصی پشت خراب کاری های ساده کودکانتان وجود داشته باشد. همچنین ممکن است والدین با ناآگاهی، روش های اشتباه در برخورد با کودک از خود نشان دهند؛ به همین دلیل لازم است ادامه مطلب را با دقت فراوان مطالعه کنید و به سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، پاسخ دهید.

  • کنجکاوی کودکان: به طور کلی تمام کودکان کنجکاو هستند و قصد دارند محیط اطراف خود را کشف کنند و چیز های جدیدی پیدا کنند؛ به همین دلیل است که در پاسخ به سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، باید ذکر کنیم که به دلیل شیطنت بالا، خراب کاری نمی کنند، بلکه به دلیل علاقه زیاد آن ها به آن اسباب بازی است که شروع به کشف کردن قسمت های مختلف آن می کنند. این رفتار ها در سنین پایین کاملا عادی و طبیعی است و در صورتی که به درستی هدایت شوند، می توانند به پیشرفت کودک نیز کمک کنند.

چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند

  • رساندن منظور خود بدون استفاده از کلمات: گاهی اوقات کودکان راهی برای برقراری ارتباط با والدین خود پیدا نمی کنند؛ به همین دلیل است که کودک با جیغ زدن، فریاد زدن، شکستن یا خراب کردن اسباب بازی ها به این کار می پردازند تا منظور خود را از این طریق به والدین خود برسانند؛ در نتیجه برای پاسخ به سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، طبق گفته کارشناسان لازم است به دنبال مطلبی باشید که کودک شما قصد دارد با شما در میان بگذارد. در این شرایط لازم است با آن ها همکاری کنید و در صورت بروز هرگونه مشکلی آن را رفع کنید و به کودک خود احساس امنیت بدهید.
  • وجود استرس یا اضطراب در کودکان: در ادامه پاسخ به سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، لازم است به یکی دیگر از دلایل شایع در این زمینه نیز اشاره کنیم. استرس و اضطراب در کودکان می تواند به شکل های مختلفی خود را نشان دهد. یکی از این راه ها خراب کردن اسباب بازی است. در این شرایط وظیفه والدین است که علائم دیگر کودک را شناسایی کنند و برای رفع آن ها تلاش کنند. همچنین اگر دانش کافی در این زمینه را ندارید، می توانید از یک پزشک کار بلد و مطمئن کمک بخواهید تا با شناسایی علائم استرس و اضطراب، زندگی آرامی را به فرزند خود ببخشید.

چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند

  • لذت طبیعی از خراب کردن وسایل: یکی از دلایل بسیار ساده برای این کار، می تواند لذت بردن از آن باشد. گاهی اوقات ممکن است کودک شما از خراب کردن وسایل لذت ببرد. منظور ما میل به مخرب بودن نیست؛ بلکه این رفتار ها نیز قسمتی طبیعی از رشد کودک هستند. تنها لازم است والدین کودک آگاهانه رفتار کنند و واکنش های عجیب یا بیش از اندازه نشان ندهند تا حساسیت کودک را نیز بر انگیخته نکنند.
  • احساس قدرت و استقلال: در ادامه بررسی سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، لازم است به نمایان کردن احساس قدرت و استقلال در کودک نیز اشاره کنیم. کودکان با این کار اسباب بازی را تحت کنترل خود می گیرند و احساس به دست آوردن قدرت پیدا می کنند. این اتفاق اغلب در کودکان بزرگ تر رخ می دهد که با این کار سعی می کنند کنترل چیزی را به دست بیاورند که قبلا در دست نداشته اند.

روش برخورد صحیح با کودکانی که اسباب بازی های خود را خراب می کنند.

روش برخورد صحیح با کودکانی که اسباب بازی های خود را خراب می کنند.

اگر برایتان سوال پیش آمده است که چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند و چگونه می شود از این اتفاق جلوگیری کرد، لازم است به چند موردی که در ادامه مطلب بیان می کنیم با دقت بالا عمل کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

  • شناسایی علت این کار: کودکان شما به هیچ عنوان بدون دلیل مشخصی دست به تخریب اسباب بازی هایشان نمی زنند. اگر شاهد این اتفاق بودید، لازم است ابتدا دلیل آن را مشخص کنید تا رفع آن نیز ساده تر شود. تنها لازم است به خاطر داشته باشید که هیچ کار کودکتان بی دلیل نیست و حتما مسئله مهمی را می خواهد با شما در میان بگذارد و از این طریق منظور خود را به دیگران برساند.
  • وقت گذراندن با کودکان: در ادامه بررسی سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، لازم است بدانید که وقت گذراندن با کودکان یکی از بهترین راه ها برای بررسی خواسته ها و مشکلات آن ها است. طبق گفته متخصصین، والدین باید حداقل ۲۰ دقیقه از وقتشان را در روز با کودکشان بگذرانند. از این طریق آن ها با مسائل مربوط به کودکان راحت تر مطلع خواهند شد.
  • کنترل احساسات: برای بررسی سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، لازم به ذکر است که کودکان شما یک محدودیت مشخصی برای احساسات و عواطف خود دارند. هنگامی که مقدار آن ها نسبت به گنجایش موجود افزایش یابد، ممکن است شاهد رفتار های نادرستی مانند تخریب اسباب بازی ها باشید. در این شرایط لازم است بازی هایی را برای آن ها تهیه کنید که کنترل رفتار ها و احساسات آن ها را به دست گرفته و از بروز اتفاقات خطرناک جلوگیری کند.

کنترل احساسات

  • بیان خواسته ها و احساسات به شیوه صحیح: در ادامه پاسخ به سوال چرا کودکان اسباب بازی هایشان را خراب می کنند، لازم است ابزار های مختلفی را در اختیار آن ها قرار دهید تا با استفاده از آن ها بتوانند خواسته و احساسات خود را بیان کنند و آسیبی به اسباب بازی ها نرسانند. اگر در این زمینه تجربه و دانش کافی ندارید، می توانید با یک پزشک روان شناس مشورت کنید.
انصراف از نظر