چگونه لجبازی کودک را کنترل کنیم ؟ بخش دوم

1399 دی 25, پنجشنبه
چگونه لجبازی کودک را کنترل کنیم ؟ بخش دوم

در ادامه شیوه های مواجه شدن و مقابله با لجبازی کودک ، توجه به نکات دیگری هم ضروری است تا بدانیم او را چگونه بهتر کنترل کنیم که در تکمیل نوشته های جلسه گذشته بتوانند راهکار کامل تری را در اختیار پدر و مادر ها قرار دهند تا با اطمینان خاطر بیشتری به حل این مشکل بپردازند.

والدین زمانی که با لجبازی فرزند خود روبرو می شوند، به سختی می توانند هیجانات خود را کنترل کنند و به این ترتیب نشان دادن عکس العمل صحیح  و ثمر بخش به شدت برای آن ها دشوار خواهد بود. به همین دلیل است که شما به عنوان یک والد نیاز دارید شیوه های سالم و موثر را در مواجهه با رفتار های معیوب فرزند خود بیاموزید و به این شکل، پدر و مادر با کفایتی باشید.

به همین منظور در ادامه، به معرفی جزئیات با اهمیتی خواهم پرداخت که به شما در مواجه شدن با لجبازی فرزندتان کمک خواهد کرد.

در این گام، سعی کنید با دقت و به قصد ریشه یابی مشکل و در نهایت کمک به فرزند خود، رفتارهای اعضای خانواده به خصوص خودتان به عنوان والد را با یکدیگر دقیقا مورد توجه قرار داده و ارزیابی کنید. اگر فرزند شما شاهد رفتارها و تعاملات از سر لجبازی بین اعضای خانواده بوده و ببیند که دیگران به ویژه پدر و مادر برای حل مشکلات یا رسیدن به خواسته های خود اقدام به لجبازی می کنند و به مقابله و لجبازی با سایر اعضای خانواده می پردازند، چگونه انتظار دارید که خود او هم در مواجهه با مسائل و رسیدن به خواسته هایش، اقدام به بروز چنین رفتارهایی نکند؟

چگونه لجبازی کودک را کنترل کنیم - رفتار درست با کودکان لجباز
چگونه لجبازی کودک را کنترل کنیم

توجه داشته باشید که عکس العمل نشان دادن به لجبازی کودکان، کار ساده ای نیست زیرا کودک هنگامی که برای رسیدن به هدفی که دارد، این رفتار را از خود نشان می دهد، درگیر هیجانات آشفته کننده ای است که به سختی می تواند از پس آن ها بر آید و به این ترتیب، به راحتی قابل کنترل نیست و این مساله به احتمال بسیار زیاد منجر به استیصال و آشفتگی پدر و مادر خواهد شد. به همین دلیل، عکس العمل شما و این که چگونه می توانید هیجانات خود را در روبرو شدن با این مشکل کنترل کنید، بهترین ضمانت خواهد بود برای رسیدن به یک نتیجه ثمر بخش تربیتی.

به یاد داشته باشید که هرگاه با رفتارهای لجبازانه کودک خود روبرو شدید، بسیار مراقب باشید که به دنبال رفتار مشابه و لجبازی متقابل نباشید. شما در این موقعیت نیاز دارید صبور، ملایم و البته با اقتدار باشید. او باید بیاموزد که با لجبازی نمی تواند به خواسته اش برسد و رساندن او به این درک، نیازمند تدبیر، جدیت و اقتدار شما به عنوان پدر و مادر است. البته فراموش نکنید که این اقتدار باید با صمیمیت و ملایمت همراه باشد نه استبداد، زورگویی و خشونت. فرزند شما باید شاهد این صحنه باشد که با لجبازی نمی تواند به آن چه می خواهد برسد و در این میان پدر و مادری حضور دارند که با جدیت با این گونه رفتار های او مواجه شده و به هیچ عنوان از موضع خود کوتاه نمی آیند اما با او ملایم و همچنان مهربان هستند.

توجه داشته باشید که اگر شما بخواهید با خشونت در مقابل لجبازی فرزند خود بایستید، به صورت غیر مستقیم او را به این سمت هدایت خواهید کرد که بدون تفکر و صرفا با تکیه بر هیجانات، اقدام به انتخاب رفتارهای خود بکند و به این شکل رفتارهای لجبازانه در او تثبیت شده و افزایش خواهند یافت.

سعی کنید که بر خواسته خود اصرار نورزید زیرا این رفتار شما، امکان لجبازی بیشتر را فراهم می آورد. در مقابل، سعی کنید با بی توجهی از او دور شده و خود را به کار دیگری مشغول کنید تا او بفهمد که هر وقت که بخواهد با لجبازی به خواسته اش برسد، توجه شما را به عنوان پدر و مادر از دست خواهد داد. البته فراموش نکنید که این بی توجهی و کناره گیری با هیچ گونه خشونتی آمیخته و آلوده نشود بلکه بدون بروز هرگونه واکنش کلامی، دیداری و شنیداری، تنها به گونه ای واکنش نشان دهید که انگار چیزی ندیده اید.

این یکی دیگر از شیوه هایی است که به ما کمک می کند تا به عنوان والد بدانیم چگونه لجبازی کودک را کنترل کنیم ، با آرامش بیشتری با مشکل لجبازی فرزند خود مواجه شده و به نتایج امیدوار کننده قابل اطمینان تری دست یابید.

نویسنده : سرکار خانم رعنا قاسمی

روان شناس و مشاور خانواده، کودک و نوجوان

کارشناس ارشد مشاوره خانواده

دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی

اینستاگرام: Rana.pics

تلفن: ۰۹۱۲۳۰۴۰۱۹۹ (برای ارسال پیام و تعیین وقت مشاوره)

انصراف از نظر