معرفی ۲۰ بازی فکری سرعتی

1401 بهمن 4, سه‌شنبه
معرفی ۲۰ بازی فکری سرعتی

معرفی ۲۰ بازی فکری سرعتی چیدو

اگرچه امروزه دنیا، دنیای پیشرفت تکنولوژی است و به دنبال آن خیلی از افراد به بازی‌های رایانه‌ای و کامپیوتری روی آورده‌اند اما با توجه به ضررهایی که این بازی‌ها دارند، استفاده از این بازی‌ها برای تمامی افراد پیشنهاد نمی‌شود. پس چه کنیم؟! از بازی فکری استفاده کنید. این بازی‌ها نه تنها قوه تخیل را افزایش می‌دهند و دقت و تمرکز شما را بالا می‌برند بلکه می‌توانند به دست ورزی و بهبود خلاقیت در شما کمک شایانی کنند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم 20 بازی فکری سرعتی را برای شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها اوقات فراغت خود را به خوبی سپری کنید و مطالب ارزشمندی را هم بیاموزید. با ما در چیدو همراه باشید.

مزایای استفاده از بازی‌های فکری

همانطور که می‌دانید کودکان به کمک اسباب بازی‌های مختلفی که دارند، با دنیای اطراف خود آشنا شده و مفاهیم گوناگون را می‌شناسند. حتی بزرگسالان در مواقعی نیاز دارند که اوقات فراغت خود را با انجام بازی‌های گوناگون و موثر بگذرانند. حال چه چیزی بهتر از انتخاب بازی فکری سرعتی یا انواع گوناگون بازی فکری است؟

همان طور که گفتیم، این بازی‌ها می‌توانند حافظه را تقویت کنند، قدرت تخیل را بهبود ببخشند، خلاقیت و قدرت حل مسئله در کودک را بهبود دهند و تفکر نقادانه او را بهتر و بهتر کنند. افزون بر این موارد، هماهنگی بیشتر عصب و عضلات در افراد و رشد مهارت‌های اجتماعی به دنبال استفاده از بازی‌های به وجود می‌آیند. این اسباب بازی‌ها در کنار این که می‌توانند شما را به خوبی سرگرم کنند و هیجان انگیزی زیادی داشته باشند، رشد ذهنی کودک و بزرگسال را نیز در پی دارند. در این صورت فرد می‌تواند بهتر با دنیای واقعی خود آشنا شده و بهتر با دیگران عجین شود.

انواع بازی‌های فکری سرعتی

بازی‌های فکری سرعتی تنوع بالایی دارند و در سبک‌های مختلف استراتژیک، خانوادگی، ماجراجویانه، کارآگاهانه‌ و مواردی از این قبیل طراحی شده‌اند. آنچه که مهم است این است که شما با توجه به روحیات خود و اطرافیانتان، بهترین سبک را انتخاب کرده و سپس بهترین بازی را انجام دهید. این بازی‌ها عبارتند از:

  • بازی فکری فکر آوران مدل شوتبال بزرگ


یکی از بهترین بازی‌های فکری سرعتی، بازی فکری فکر آوران مدل شوتبال بزرگ است که هیجان زیادی دارد. این بازی برای تمامی سنین مناسب است و انجام آن مستلزم یادگیری مراحل مختلفی است که برای این بازی در نظر گرفته شده‌اند. در این بازی، بازیکن ابتدا باید پنج مهره را انتخاب کند و سپس با استفاده از کش، مهره‌ها را به زمین مقابل براند تا امتیاز کسب کند. در آخر بازیکنی برنده می‌شود که هیچ‌ مهره‌ای را در زمین خود باقی نگذارد.

  • بازی فکری زینگو (zing) مدل جت ست


زینگو شرکتی است که‌ همواره بازی‌‌های باحال را تولید و عرضه می‌کند. بازی جت ست، یک بازی فکری سرعتی جذاب و مهیج است که برای انجام آن تنها به ۱ ساعت زمان نیاز دارید اما در این تایم باید نهایت دقت و نهایت سرعت خود را به کار ببندید. در بازی جت ست شما باید الگوهای کارتی را بسازید و طبق این الگوها امتیاز کسب کنید. از جمله محتویات موجود در جمله جت ست می‌توانیم به ۱۵ کارت پشت و رو و ۴۸ مربع رنگارنگ اشاره کنیم. این بازی به صورت دو نفره انجام می‌شود و انتخابی بسیار مناسب برای پر کردن اوقات فراغت است.

  • بازی فکری هوپا (haupaa) مدل کاپوچین


بازی فکری سرعتی کاپوچین که توسط کمپانی هوپا طراحی و منتشر شده است، یکی دیگر از بازی‌‌هایی است که می‌تواند برای هر فردی جذاب باشد. این بازی با هدف تقویت مهارت ریاضی، افزایش تمرکز و دقت در عمل و همچنین بهبود مهارت‌های حسی بازیکنان روی کار آمده است. در این بازی شما باید لیوان‌های خود را با توجه به ترتیبی که در کارت نشان داده شده است، بچینید و سپس زنگ را به صدا در بیاورید. کسی برنده است که زودتر از سایر بازیکنان لیوان خود را بچیند و زنگ را به صدا در بیاورد.

بازی کاپوچین هم به صورت دو نفره و هم به صورت چهار نفره قابل اجرا است. از جمله محتویاتی که در پک بازی فکری هوپا (haupaa) مدل کاپوچین قرار دارد می‌توانیم به ۵۴ کارت تصویر، ۲۰ عدد لیوان کوچک رنگی و ۱ عدد زنگ اشاره کنیم. برای سهولت شما عزیزان در انجام این بازی، یک دفترچه راهنما نیز در نظر گرفته شده است.

  • بازی فکری مدل کریدور


اگر به دنبال یک بازی فکری سرعتی استراتژیک هستید که سریع انجام شود و بسیار هیجان انگیز هم باشد، ما به شما بازی کریدور را معرفی می‌کنیم. بازی فکری کریدور مناسب برای تقویت تفکر در کودکان است و قوانینی بسیار ساده و جذاب دارد. در این بازی ابتدا باریکنان باید آدمک‌هایی که به آن‌ها تعلق دارند را بر روی صفحه بازی و در خانه وسط ردیف اول قرار دهند. سپس هر بازیکنی در نوبت خودش یا باید موانع را از سر راه خود بردارد و یا باید ادمکش‌ها را از صفحه بازی محو کند که هر دوی این اقدامات امتیازاتی را برای فرد بازیکن در پی دارند.

شما نمی‌توانید آدمک خود را به یکباره از این سمت صفحه به آن سمت صفحه ببرید بلکه تنها توان حرکت دادن این آدمک به سمت چپ، راست یا به حالت اریب را دارید. با توجه به این که هر آدمکی باید هدفی برای رسیدن به آن داشته باشد و هر بازیکنی هم که زودتر آدمک را به هدف برساند برنده است، بهتر است که از همان ابتدا هدفی را برای خود انتخاب نمایید و سپس آدمک‌های خود را در مسیر رسیدن به همین هدف حرکت دهید.

  • بازی فکری بازیتا (bazita) مدل چهار نفره دو چشمی


 یکی دیگر از بازی‌ فکری سرعتی‌هایی که توسط کمپانی بازیتا طراحی می‌شود، بازی فکری بازیتا مدل چهار نفره دو چشمی است. در این بازی بازیکنان باید ابتدا شش کارت مختلف را در وسط بچینند. سپس هر بازیکن به چشم خود عینک می‌زند و لیوان‌‌هایی که از رنگ‌‌های مختلف تعبیه شده‌اند را بر روی چشم خود می‌گذارد. حال کم سن‌ترین بازیکن بازی، تاس را می‌اندازد. اولین تاس، شکل را نشان می‌دهد و دومین تاس رنگ دایره‌ی زمینه و سومین تاس حلقه دور را نشان می‌دهد. بازیکنانی که سریع‌تر از رقیبان خود بتوانند کارتی که تصویری متناسب با تاس‌های انداخته شده است را پیدا کنند، برنده بازی خواهند بود.

حال در اینجا تکلیف بازیکنی که اشتباه پاسخ داده است چه می‌شود؟! یک سرنوشت عجیب و غریب منتظر این بازیکن است. این فرد باید یک لیوان دیگر به دماغک عینک اضافه کند. بازی تا جایی پیش می‌رود که کارت‌ها به پایان برسند. این بازی از اجزای مختلفی مثل چهار عینک مخصوص، ۲۰ لیوان در ابعاد کوچک، ۳ تاس و ۶ تصویر باکیفیت تعبیه شده است و برای کودکان و افرادی که بالای پنج سال سن دارند، مناسب است‌.

  • بازی فکری کاستل


شب هالوین است و افرادی که در قلعه مرموز کاستل زندگی می‌کنند، برای این شب آماده شده‌اند. اهالی این قلعه به قصد شوخی می‌خواهند افراد را بترسانند اما متاسفانه این بازی جدی می‌شود و افراد جدی جدی از آن‌ها می‌ترسند. حال در بازی فکری کاستل، مهم این است که کدام فرد می‌تواند بیشتر از سایر افراد، مردم را زهره ترک کند. در این صورت بازیکن امتیاز بیشتری را کسب می‌کند. ۹۰ کارت مختلف کلیه‌ی اجزای تشکیل دهنده این بازی را در بر می‌گیرند. کارت‌های آقای کله کدو، استاد گور به گور و جناب کهنه پیچ که هر کدام سی عدد هستند. برای شروع این بازی باید کاغذ و قلمی را آماده کنید و امتیازات را ثبت نمایید. در ابتدای بازی هر کس سه کارت دارد. پس از اتمام بازی فردی که امتیاز بیشتری دارد و کارت‌‌های بیشتری را دریافت کرده است، برنده بازی خواهد شد.

  • بازی فکری پایاپای هوپا

بازی فکری پایاپای هوپا نیز یک بازی فکری سرعتی مفرح است که مکانیزم اصلی آن، جا به جا نمودن سریع کالاها است. این بازی فکری ایرانی از کیفیت مطلوبی برخوردار شده است و هیجان زیادی را به هر کدام از بازیکنان ارائه می‌کند. در واقع در این بازی شما نقش یک تاجر را دارید که می‌خواهید در بازارهای شلوغ کالاهای خود را به فروش برسانید. مسلما این کار آسان نیست. در این بازی شما باید سرعت عمل خود را به کار ببندید و با تعویض سریع کارت‌ها، تمام کارت‌ها را از آن خود کنید. آن دسته از بازیکنانی که مهارت زیادی در انجام این کار دارند و در کوتاهترین زمان ممکن کارت‌های زیادی را جمع می‌کنند، برنده خواهند شد.

بازی پایاپای به عنوان یک بازی فکری سرعتی محبوب شناخته می‌شود که در آن دیگر نیاز نیست بازیکنان منتظر نوبت باشند. این افراد می‌توانند بدون نوبت کارت‌های خود را جا به جا کنند. همین امر باعث شده است که پایاپای یک بازی پر شور و نشاط، پر از سر و صدا و پر از هیجان باشد. در پک این بازی اجزایی همچون ۷۲ کارت کالا، ۲ کارت ویژه، ۱ زنگ فلزی و ۱ کیسه پارچه‌ای تعبیه شده‌اند. علاوه بر این، دفترچه‌ای هم برای آموزش قواعد بازی به بازیکنان پایاپای در نظر گرفته شده است.

  • اسباب بازی موزیکال ماهیگیری مدل bt


شاید تا کنون از اسباب بازی موزیکال ماهیگیری مدل bt استفاده کرده باشید یا آن را دیده باشید. در این بازی، شما صیاد هستید. صیاد ماهی‌هایی که در صفحه چرخشی دایره‌ای شکل وجود دارند! باید با استفاده از قلابی که در دست دارید، ماهی‌ها را از صفحه خارج کنید. این بازی فکری سرعتی موزیکال  از رنگ‌های مختلفی تعبیه شده است و انتخابی مناسب برای افزایش دقت و ‌تمرکز به شمار می‌آید.

  • بازی فکری هیپو (hippo) مدل اسب آبی گرسنه


یکی دیگر از بازی‌های مهیج، بازی فکری هیپو (hippo) مدل اسب آبی گرسنه که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است. در این بازی شما باید در حالت آماده باش باشید تا زمانی که توپ‌ها در زمین بازی قرار گرفتند، غذای خودتان را شکار کنید. عملکرد سریع شما باعث می‌شود که اسبی که متعلق به شما است، غذای بیشتری را به دست بیاورد و چاق و چله‌تر بشود. از جمله مزایای استفاده از این بازی برای کودکان، مزایایی همچون تقویت مهارت‌های دستی، قدرت بالا در تجزیه و تحلیل و حل مساله با مهارت فوق العاده است.

  • بازی فکری بازیتا (bazita) مدل تر دست


بازی تر دست بازیتا یکی دیگر از بهترین بازی‌های فکری موجود در بازار فروش است که می‌تواند روحیه اعتماد به نفس بازیکنان را افزایش دهد. برای انجام این بازی شما باید از اجزای مختلف آن مثل ۴ چکش لیوان دار، ۲۴ لیوان رنگی که شش رنگ مختلف دارند، یک لیوان سفید، بیست کارت مخصوص چیدمان و برچسب‌های لیوانی کمک بگیرید و بازی را پیش ببرید. امروزه برای افزایش تمرکز و افزایش دقت در سرعت عمل را خریداری می‌کنند. این بازی فکری بدین صورت انجام می‌شود که بازیکنان هر کدام کارتی از کارت‌های چینش را بر می‌دارند و متناسب با چیدمانی که بر روی کارت وجود دارد، لیوان‌های رنگی را کنار هم می‌چینند. انجام این بازی کودک شما را یا مفهوم ترتیب نیز آشنا می‌کند.

  • بازی فکری دکتر اکتشاف بازیتا


     

بازی فکری دکتر اکتشاف گروه تولیدی بازیتا یک بازی فکری سرعتی مهیج است و می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد اما این در صورتی است که شما دقت و سرعت عمل بالایی را برای انجام بازی به کار ببندید. در بازی مذکور، دکتر مربوط به اکتشافات جدید در آزمایشگاه خود مشغول کار است و باید مواد شیمیایی مختلف و خطرناک را با هم ترکیب کند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مواد باید به گونه‌ای با هم ترکیب شوند که خطر نیافرینند. شما باید به این دکتر کمک کنید اما چگونه؟! با جا به جا کردن توپ‌های رنگی و لوله‌ها طبق کارت تصویر. در این صورت شما به عنوان دستیار اصلی دکتر اکتشاف شناخته خواهید شد و به امتیازات زیادی هم دست حواهید یافت.

در این بازی فکری سرعتی یک عدد دفترچه راهنما، لوله‌های پلاستیکی، کارت‌های بازی و چندین مهره رنگی جایگذاری شده‌اند. جنس صفحه این بازی مقوایی است و نوع آن هم رقابتی است. شما می‌توانید در دورهمی‌های دوستانه خود از این بازی استفاده کنید.

  • بازی فکری بازیتا (bazita) مدل دست چین


از جمله بهترین بازی فکری سرعتی‌های بازیتا، بازی دست چین است که روحیه اعتماد به نفس افراد را افزایش داده و تمرکز و حافظه آن‌ها را بهبود می‌بخشد. در این بازی چند کارت و چند لیوان به بازیکنان ارائه می‌شود. پس از آغاز دست چین، بازیکنی که بتواند زودتر از همه لیوان‌های خود را بر روی کارت بگذارد، برنده بازی است. ۲۰ عدد ایوان رنگی، ۲۴ عدد کارت برای انجام بازی، یک رنگ فلزی و یک راهنمای بازی محتویاتی هستند که در پک دست چین قرار گرفته‌اند. افرادی که دوست دارند هیجان را احساس کنند اما در همین حین هیجانات خود را کنترل هم نمایند، می‌توانند از بازی دست چین بهره ببرند.

  • بازی فکری سرعتی گمانه

همه افراد زمانی که در دنیای خیال و اوهام سیر و سفر می‌کنند، لذت می‌برند. شما با انجام بازی گمانه در دنیای تصاویر حیرت انگیز سیر خواهید کرد. این بازی، یک بازی طراحی شده بر اساس واقعیت است که می‌تواند مغز را ورزش داده و قوه تخیل را بهبود ببخشد. اگر شما بتوانید هنگام انجام این بازی سرعتی فکری هوش و ذکاوت خود را به کار بگیرید و سرعت عمل هم داشته باشید، پیروز میدان خواهید شد.

برای آغاز بازی گمانه، ابتدا کارت‌ها را بر زده و سپس در نقطه شروع قرار بگیرید. حال کارت‌ها را بین بازیکنان تقسیم کنید. در بازی گمانه به هر بازیکن شش کارت تعلق پیدا می‌کند. یادتان باشد که بازیکنان پس از دریافت کارت، نباید آن را به دیگران نشان دهند. در مرحله بعد، بازیکنی به عنوان راوی انتخاب شده و یک ضرب المثل یا عبارت را که بر روی کارت‌هایش درج شده را ذکر می‌کند. حال بازیکنان باید هر کدام یک کارت را مطابق با این عبارت به راوی بدهند. در آخر، آن بازیکنی برنده است که‌ کارتش بیشترین ارتباط را با کارت راوی داشته باشد. نیازی نیست که نگران اوضاع باشید. اگر قوانین بازی گمانه را به خوبی یاد بگیرید و بر آن‌ها مسلط شوید، هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

  • بازی فرفره انفجاری bey blodeb-139

در بسیاری از انیمه‌های قدینی یا انیمه‌هایی که امروزه طراحی می‌شوند، فرفره‌های انفجاری را دیده‌اید. فرفره‌های انفجاری نوعی گوی محرک و چرخنده هستند که شما باید قدرت تهاجمی آن‌ها را کنترل کنید. با استفاده از این فرفره می‌توانید به دشمنان خود حمله نمایید و در وسط میدان بجنگید. این که شما بتوانید روی این فرفره تسلط داشته باشید، واقعا جذاب است. پس طبیعی است که هر فردی عاشق این بازی شود.

  • بازی فکری مدل تیزبین

تیزبین یکی دیگر از بازی فکری سرعتی‌های جذاب به شکار می‌آید که در آن چند کارت وجود دارند و در هر کارت ۸ تصویر مختلف قرار گرفته‌اند. کاری که شما باید انجام دهید این است که تصاویر مشترکی که بر روی کارت‌ها قرار گرفته‌اند را تشخیص داده و امتیاز کسب کنید. البته این بازی تنها به گرفتن امتیاز ختم نمی‌شود بلکه بازیکنان می‌توانند در کنار آن مطالب دیگری را هم بیاموزند. البته به شرط این که کمی سرعت عمل داشته باشند! در پک بازی فکری سرعتی مدل تیزبین، ۵۵ کارت بازی، ۵ کارت راهنما و یک راهنمای بازی گنجانده شده‌اند.

  • بازی فکری کارآگاه itoy

اگر به بازی‌های ماجراجویانه علاقمند هستید، بازی فکری کارآگاه itoy  را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بردگیم  کارآگاه itoy یک بازی گروهی سرعتی است و در گروه‌های دو تا شش نفره انجام می‌شود. برای انجام این بازی اولین کاری که باید انجام دهید این است که کارت‌های بازی را در کنار هم قرار دهید و ۹ قطعه زمین بازی را با توجه به رنگ حاشیه‌ای که کارت‌ها دارند، در کنار هم قرار می‌دهیم و سپس زنگ را در قسمت وسطی می‌گذاریم. ابتدا یک کارت برگردانده می‌شود. هر کسی که بتواند در سریعترین زمان ممکن کارت متناسب با کارت برگزدانده شده را روی زمین بگذارد، امتیاز آن مرحله را کسب می‌کند. بازی فکری کارآگاه itoy تا جایی پیش می‌رود که دیگر هیچ کارتی باقی نماند باشد.

  • بازی فکری پنیک لب panic lab

شما هم اکنون در یک آزمایشگاه مخوف و غیر واقعی قرار دارید که روی جانوران تک سلولی فعالیت می‌کند. این جانوران در واقع جانورانی تک سلولی هستند و هنوز وجود یا عدم ‌وجود آن‌ها اثبات نشده است. در این میان، یک سری از جانوران تک سلولی خطرناک دیگر از آزمایشگاه قرار کرده‌اند اما خوشبختانه هنوز موفق به بیرون رفتن از آزمایشگاه نشده‌اند.

ماموریتی که شما دارید این است که به دکتر کمک کنید و هر چه سریعتر این تک سلولی‌های گریز پا را بر سر جای خود قرار دهید.  شما وقت زیادی ندارید. پس تلاش خود را بکنید. این بازی شاید به نظر ساده بیاید اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و یک بازی هیجانی برای تمامی سنین بر شمرده می‌شودو شما می‌توانید در دورهمی‌های خود از این بازی استفاده کنید.

  • بازی فکری میکرو ماکرو ۲

بازی فکری میکرو ماکرو یکی از دلنشین‌ترین بازی‌ها برای افرادی است که جنایت را دوست دارند. در این بازی شما یک پلیس هستید که از تمامی جنایت‌های اتفاق افتاده در شهر با خبر شده و باید کاری کنید. در اینجا است که نقشه غول پیکر به کمک شما می‌آید تا از هر واقعه‌ای موشکافی شود. اگر بتوانید با استفاده از این نقشه رد پای مجرمان را دنبال کنید و سرنخ‌هایی را به دست بیاورید، قطعا مجرمان را دستگیر خواهید کرد.

  • بازی فکری غرب وحشی bang

از دیگر بازی‌های منحصر یه فرد برای گذراندن اوقات فراغت، بازی فکری غرب وحشی bang است. در این بازی جنایی مدام افراد به دنبال یکدیگر هستند یاغی‌ها می‌خواهند کلانترها را دنبال کرده و از بین ببرند و کلانترها و یارانشان می‌خواهند یاغی‌ها را دستگیر کنند اما این که ‌چه گروهی می‌تواند بر گروه دیگر غلبه کند، مشخص نیست! ۷ کارت نقش، ۱۶ عدد کارت شخصیت، سی توکن گلوله، ۷ عدد کارت راهنما، ۱ کتابچه راهنما و ۸۰ کارت بازی از جمله محتویات موجود در این بسته هستند. این بازی فکری سرعتی یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های وسترن دنیا است که در آن گلوله‌ها فاتحه انسان‌ها را می‌خوانند. پس مراقب باشید که گلوله‌ای به شما برخورد نکند.

  • بازی فکری فرار از جهنم ( نسخه اقتصادی )


اگر بخواهیم یک هیزم را از آتش جهنم بیرون بکشیم، قطعا می‌سوزیم. حال در چنین شرایطی، طبیعی است که افراد وسوسه شده و با دیو جهنم شرطی ببندند که اگر در این شرط موفق شوند، هیزم‌ها به سکه تبدیل شده و به بازیکن تعلق یابند. در واقع در بازی فکری فرار از جهنم شما باید از چنگ دیو فرار کنید و کوپن‌های شرط بندی را از دیو بدزدید. کسی که در آخرین لحظه کوپن‌های زیادی را از آن خود کرده باشد، برنده است. البته این را هم بدانید که اگر در شرط بندی خود سرعت عمل نداشته باشید یا کوتاهی کنید، ممکن است به یکباره کل دارایی خود را از دست بدهید. این بازی جذاب برای گروه‌های دو تا‌ چهار نفره طراحی شده است و  به ۴۰ دقیقه زمان برای انجام شدن نیاز دارد.

سخن آخر

ما در این مطلب در مورد بازی فکری سرعتی با شما صحبت کردیم. بازی‌های فکری نه تنها در زمان حال بلکه در گذشته نیز از طرفداران خاصی برخوردار بودند. البته امروزه بازی‌های رایانه‌ای جای این بازی‌ها را گرفته‌اند اما افرادی هم هستند که به بازی‌های فکری توجه می‌ورزند. بازی‌‌های فکری سرعتی تنوع بالایی دارند. ما در این مطلب ۲۰ مورد از بهترین بازی فکری سرعتی‌ها را برایتان معرفی کردیم.

 

انصراف از نظر