بهترین اسباب بازی برای کودکان

1402 خرداد 7, یکشنبه
بهترین اسباب بازی برای کودکان

انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان، و اینکه چه اسباب هایی را برای آنها بخریم؟ یکی از چالش های بزرگ در هنگام خرید اسباب بازی به خصوص برای افراد با شرایط خاص مانند کودکان اوتیسم، بیش فعال و کودکان با هوش بالا است. اما نکته قابل توجه در هنگام انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان این است که باید توانایی، علاقه و میزان هوش آنها را در نظر بگیرید و با توجه به برخی از فاکتور های خاص، اسباب بازی مناسسب را برای آنها خریداری کنید. امکان دارد یک اسباب بازی برای فرزند شما مناسب باشد، اما برای کودک دیگری در همان سن و جنسیت جذابیت خاصی نداشته باشد. اما اگر می خواهید قبل از انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودک خود، گزینه های مختلف و ویژگی های آنها را بشناسید بهتر است سری به فروشگاه اینترنتی چیدو بزنید. در این فروشگاه اینترنتی، انواع اسباب بازی های کودکان متناسب با سن و حتی ویژگی های کودکان معرفی و حتی دسته بندی شده اند که به راحتی می توانید بهترین آنها را بشناسید و حتی انتخاب و خریداری کنید.

چه اسباب بازی هایی را برای کودکان بخریم؟

اسباب بازی هایی را که برای کودکان خود خریداری می کنید، جدا از جنبه سرگرمی و بازی برای آنها، می تواند جنبه یادگیری و آموزشی هم داشته باشد. بدون شک کودک شما از این نوع اسباب بازی های لذت و بهره بیشتری می برد. چرا که در کنار بازی کردن می توانند هوش و خلاقیت خودشان را به چالش بکشاند و راهکارهایی را برای افزایش و بهبود آنها پیدا کند.

به طور کلی، بهترین اسباب بازی برای کودکان علاوه بر متناسب بودن با سن آنها بهتر است ویژگی های زیر را داشته باشند:

انتخاب اسباب بازی مطابقت با علایق و سلایق کودکان

انتخاب اسباب بازی مطابق با علاقه کودکان، یکی از فاکتورهای مهم در خرید اسباب بازی است. پس بهتر است علاقه و سلیقه های کودک خود را بشناسید و در هنگام خرید و انتخاب بهترین نوع اسباب بازی، به علاقه آنها احترام بگذارید. اگر کودک شما به خاک بازی علاقه زیادی دارد بهتر است اسباب بازی هایی مانند ماشین های خاکبرداری را برای آنها بخرید که در این زمینه مناسب باشند. در نظر گرفتن علاقه کودکان برای انتخاب اسباب بازی مناسب، می تواند باعث افزایش هوش و خلاقیت آنها در هنگام بازی کردن شود.

انتخاب اسباب بازی با جنبه های یادگیری و اکتشافی

حس کنجکاوی در کودکان و روحیه جستجوگر آنها، یکی از ویژگی هایی است که شما می توانید با انتخاب اسباب بازی هایی که جنبه اکتشافی و آموزشی را دارند، این حس و حتی اعتماد به نفس آنها را تقویت کند. انتخاب اسباب بازی هایی مانند بلوک های ساختمانی یا آجر و مواد هنری و صنایع دستی برای کودکان این آزادی را به آنها می دهند که خلاقیت خودشان را بروز دهند. حتی به دنبال کشف راه های جدید برای ساخت و طراحی های مدل های متنوعی باشند.

انتخاب اسباب بازی با هدف بهبود مهارت های اجتماعی

بهبود مهارت های اجتماعی یکی از اهداف مهم در تربیت کودکان از همان سنین پایین است. حتی هر پدر و مادری برای دست یابی به آن تلاش می کند. این در حالی است که والدین عزیز می توانند با انتخاب و خرید اسباب بازی های مناسب برای کودکان خود از فروشگاه اینترنتی چیدو، گام مهمی را برای رسیدن به این هدف مهم بردارند. انتخاب اسباب بازی هایی مانند انواع پازل ها، گیت های آزمایشگاهی، بازی با مصالح ساختمانی ضمن آموزش رعایت نوبت در بازی می توانند بهترین گزینه برای بهبود مهارت های اجتماعی کودکان شما باشند.

انتخاب اسباب بازی برای تقویت مهارت های ریاضی

بدون شک شروع یادگیری و تقویت هر گونه مهارت از همان دوران کودکی می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش اعتماد به نفس و خلاقیت کودکان و در نهایت موفقیت آنها در نوجوانی و حتی بزرگسالی داشته باشد. یکی از این مهارت های مهم که نقش بسیار مهمی در یادگیری و تحصیل کودکان در دوران تحصیلی دارد، مهارت های ریاضی است. یادگیری و تقویت آن به کودک شما در حل مسائل و معماهای ریاضی کمک می کند. همچنین باعث تقویت هوش و حافظه و بهبود تمرکز در کودکان می شود. برای همین انتخاب و خرید اسباب بازی برای تقویت مهارت های ریاضی و حل مسائل، یک راهکار مناسب برای پیشرفت در تحصیل آنهاست که ارزش سرمایه گذاری و صرف هزینه کردن را دارد. اگر به دنبال خرید چنین اسباب بازی هایی با هدف کمک و تقویت مهارت های مختلف در کودک خود هستید بهتر است سری به فروشگاه اینترنتی چیدو بزنید.

بهترین اسباب بازی برای کودکان متناسب با سن آنها

اگر به دنبال خرید و انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودک خود متناسب با سن آنها هستید بهتر است به توانایی ها و مراحل رشد آنها دقت کنید. کودکان در مراحل رشد مختلف، ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت زیادی دارند. شناخت این نقاط مثبت و تقویت آنها می تواند تاثیر زیادی در پیشرف کودک شما در مراحل بعدی رشد شان داشته باشد. همین موضوع نشان می دهد که انتخاب اسباب بازی برای کودکان متناسب با مراحل رشدشان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اسباب بازی برای نوزادان خردسال - از تولد تا 6 ماهگی

نوزادان در مرحله رشد نوزادی خودشان دوست دارند با نگاه به دیگران، دنیای اطراف خودشان را بررسی کنند. آنها دست و پای خودشان را تکان می دهند و مجذوب رنگ های روشن و شاد می شوند. آنها سرشان را بلند می کنند و آن را به سمت صداهای اطراف می چرخانند. بر اساس این ویژگی ها و توانایی های نوزد خود بهتر است اسباب بازی هایی زیر برای آنها خریداری و تهیه کنید

  • اسباب بازی هایی که نوزاد شما می تواند آنها را در دست بگیرد، تکان دهد و یا بمکد و یا صدایی را ایجاد کند.
  • اسباب بازی هایی که قابلیت های پخش آهنگ های ساده و یا لالایی بچه گانه را داشته باشند.
  • اسباب بازی هایی که نوزاد شما می تواند به آنها نگاه کند و با چشم هایش حرکت آنها را دنبال کند.

اسباب بازی برای نوزادان بزرگتر - 7 تا 12 ماه

کودک شما با ورود به 7 ماهگی شروع به تکان خوردن و تحرک بیشتر می کند. او غلت می زند، نشستن را تمرین می کند و بالاخره شروع به راه رفتن خواهد کرد. آنها اسم خودشان و اطرافیان را درک می کنند و حتی می توانند اعضای بدن شان را شناسایی کنند. براساس این توانایی ها و نقاط رشد کودک خود در این مرحله بهتر است اسباب بازی هایی را برای آنها تهیه کنید که یکی از ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • اسباب بازی های که کودک بتواند آنها را لمس کند یا حرکت دهد مانند انواع عروسک و یا وسایل نقلیه پلاستیکی
  • اسباب بازی های ساختنی، کشیدنی و یا مواردی که کودک را به تحرک و راه رفتن بیشتر تشویق کنند مانند
  • توپ‌های بزرگ یا اسباب بازی های نرم برای فشار دادن

بهترین اسباب بازی برای کودکان 1 ساله

کودکان در یک سالگی خود دائما در حال حرکت و جنب و جوش هستند. آنها دوست دارند از پله ها بالا بروند. اولین کلمات خود را به زبان می آورند. حتی ممکن است بتوانند با سایر کودک ها همبازی شوند. این دوره بهترین فرصت برای تقویت مهارت زبانی در کودکان است که شما می توانید با خرید اسباب بازی های مناسب با یک سالگی کودک خود گام محکمی را در تقویت مهارت های زبانی و اجتماعی آنها بردارید.

 برای همین توصیه می شود اسباب بازی های مناسب برای کودکان 1 ساله را از فروشگاه اینترنتی چیدو برای فرزند عزیز تان انتخاب و خریداری کنید. برخی از گزینه های انتخابی شما می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کتاب هایی با تصاویر ساده یا عکس از اشیاء واقعی
  • پخش آهنگ ها، داستان های ساده همراه با تصاویر
  • اسباب بازی هایی برای تحرک و حرکت دادن ماهیچه ها مانند توپ های بزرگ و کوچک
  • وسایلی که کودک بتواند لمس کند مانند تلفن های اسباب بازی، عروسک ها، کالسکه، حیوانات پلاستیکی، و وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی

اسباب بازی برای کودکان 2 ساله

سرعت یادگیری در کودکان نوپا بسیار بالا است و آنها دائما دوست دارند کارهای خطرناکی را انجام دهند. از جاهای بلند بپرند، از ارتفاع و جاهای بلند آویزان شوند، غلت بزنند و ممکن است بازی های خشن انجام دهند. اما یکی از ویژگی های اصلی کودکان 2 ساله این است که کنترل بسیار خوب و عالی بر دست و انگشتان خود دارند و دائما به دنبال این هستند که اشیاء کوچک را لمس کنند و کارهایی را با آنها انجام دهند. براساس همه این توانمندی ها در یک کودک دوساله بهترین اسباب بازی برای آنها می تواند ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • اشیاء برای مرتب سازی (بر اساس اندازه، شکل، رنگ، بو)
  • اسباب بازی هایی برای حل مسائل مانند پازل های چوبی (با 4 تا 12 قطعه)، بلوک هایی که به هم می چسبند.
  • اشیایی به منظور تحرک و استفاده از ماهیچه های بزرگ و کوچک مانند توپ های بزرگ و کوچک برای لگد زدن و پرتاب کردن
  • اسباب بازی هایی برای ساختن مانند بلوک‌ها، اسباب‌بازی‌های حمل‌ونقل کوچک‌تر (و مستحکم)، مجموعه‌های ساختمانی و اسباب‌بازی‌های شن و خاک بازی
  • چیزهایی برای نقاشی کردن: مداد رنگی و لوازم تحریر های غیرسمی بزرگ و قابل شستشو، قلم موها و رنگ انگشتی بزرگ، کاغذهای بزرگ برای طراحی و نقاشی، کاغذ ساختمانی رنگی، قیچی کوپ با نوک‌های صاف، تخته سیاه و گچ بزرگ

اسباب بازی برای کودکان 3 تا 6 ساله (پیش دبستانی و مهدکودک)

بهبود تمرکز و توجه در کودکان پیش دبستانی و مهدکودک یکی از فاکتور های مهمی است که در هنگام انتخاب اسباب بازی برای آنها باید به آن توجه کنید. این در حالی است که کودکان در این مرحله از رشد دوست دارند بیشتر حرف بزنند و معمولا سوالات زیادی هم می پرسند. آنها به دنبال همبازی می گردند به شرطی که در هنگام بازی اصلا دوست ندارند بازنده باشند. پس شما والدین عزیز می توانید با در نظر گرفتن این ویژگی ها در کودک خود بهترین اسباب بازی ها را برای آنها انتخاب کنید. حتی با خرید اسباب بازی های دونفره می توانید کودک خود را تشویق کنید با سایر کودکان هم سن و سال خودش بازی کند. حتی در برنده شدن رقابت سالمی داشته باشد.

بر این اساس می توانید اسباب بازی هایی مانند موارد زیر را برای کودکان 3 تا 6 ساله خود انتخاب کنید:

  • اسباب بازی برای حل مسائل مانند پازل (با 12 تا 20 قطعه)، بلوک‌هایی که به هم می‌چسبند، مجموعه‌ها و سایر اشیاء کوچک‌تر برای مرتب‌سازی بر اساس طول، عرض، ارتفاع، شکل، رنگ، بو، کمیت و سایر ویژگی‌ها.
  • اسباب بازی هاب برای شکل دادن و ساختن مانند بلوک‌های زیادی برای ساختن سازه‌های پیچیده، اسباب‌بازی‌های حمل‌ونقل، مجموعه‌های ساختمانی، عروسک های اسباب ساده، شن و اسباب بازی های مناسب برای آب بازی.
  • چیزهایی برای استفاده از ماهیچه های بزرگ و کوچک مانند توپ های بزرگ و کوچک برای لگد زدن و پرتاب یا گرفتن، تجهیزات سواری از جمله سه چرخه و چرخ دستی ها، چوب ها و توپ های پلاستیکی، پین های بولینگ پلاستیکی، اسباب بازی و چیزهایی که به سوی آنها پرتاب شود، یک میز کار با گیره، چکش، میخ و اره

بهترین اسباب بازی برای کودکان چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

مهمترین و اولین عامل در انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان امنیت و بی خطر بودن آن است. به دنبال مواردی باشید که خطر بلع، سمی بودن، تیزی و آسیب به پوست را نداشته باشند و در عین حال به راحتی قابل شستشو داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی های اسباب بازی خوب، ماندگاری زیاد و ثابت بودن رنگ و جنس آن است که کودک شما بتواند مدت زمان زیادی با آن بازی کند و از آن لذت ببرد. از طرفی هم استفاده و کاربرد ساده، اسباب بازی ها می تواند یکی دیگر از فاکتور ها باشد. اکثر کودکان از بازی هایی با دستورالعمل پیچیده زود خسته و دلزده می شوند.

به عنوان آخرین و اساسی ترین عامل در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان باید به دنبال مواردی باشید که فقط جنبه سرگرمی نداشته باشد. بهتر است با یک تیر چند نشان بزنید. اسباب بازی هایی را خریداری کنید که ضمن سرگرم کردن کودکان، هم از جنبه آموزشی، یادگیری، تقویت مهارت های مختلفی کودکی کارایی لازم را داشته باشد.

انصراف از نظر