با کودک لجباز چگونه رفتار کنیم -بخش سوم

1399 دی 25, پنجشنبه
با کودک لجباز چگونه رفتار کنیم -بخش سوم

لازم است در تکمیل مباحث مربوط به لجبازی کودکان، به نکات دیگری هم اشاره کنم که توجه به آن ها در نزدیک شدن شیوه تربیتی والدین به سبک فرزند پروری آگاهانه و سالم، مفید و راه گشا خواهد بود. در مرحله بعد باید این نکته را یاد آور شوم که، توجه داشته باشید، دستوراتی را که به کودک می‌دهید و قوانینی را که برای او تعیین می کنید، با دقت و آگاهانه انتخاب کنید. سوال اغلب والدین این است که با کودک لجباز چگونه رفتار کنیم ؟

فراموش نکنید که در زمان اجرای قوانین یا بیان تقاضاهایی که از او دارید، صمیمی و البته مقتدر باشید. البته ابراز جدیت و اقتدار، به معنای زور گفتن یا بروز خشم نیست، بلکه به این معناست که در اجرای آن چه باید به اجرا در بیاید، از خود استقامت به خرج داده و تا جایی که امکان دارد، از حرف خود کوتاه نیایید، اما این جدیت و استقامت را به شیوه ای مسالمت آمیز و صمیمانه به نمایش بگذارید.

خیلی مهم است که قوانین را مستقیم و واضح بیان کرده و البته به آنها در زمینه رعایت این قوانین کمک کنید. شاید لازم باشد که در اکثر قسمت های مربوط به قوانین یا دستوراتی که اعمال می کنید، همراه و هم گام او باشید تا بتواند از پس آن ها بر بیاید و با شیوه اجرای صحیح آن ها آشنا شود.

در کنار او بنشینید، با آرامش به چشم‌هایش نگاه کنید، نام او را به زبان بیاورید و او را به انجام کاری که از او انتظار دارید، ترغیب کنید. این نحوه تعامل به میزان بسیار زیادی، لجبازی کودکان را کاهش می دهد.

همان طور که پیش تر اشاره کردم، انتظارات و خواسته های خود را با صراحت، دقیق و به شیوه ای که برای فرزندمان قابل فهم باشد، بیان کنیم و تا حد ممکن در اجرای این درخواست ها، با کودک وارد چالش و لجباز ی نشویم، جملات خود را مدام و بی وقفه تکرار نکنید و اجازه دهید فرصت داشته باشد به آن چه انتظار دارید، بدون درگیری با هیجانات آزار دهنده، فکر کند و تصمیم بگیرد چگونه رفتار کند.

به یاد داشته باشید، اگر ذهن کودک با هیجانات آزار دهنده درگیر باشد، به سختی می تواند واقعیت ها را درک کرده و به انجام رفتارهای صحیح بیندیشد و دقیقا در همین زمان است که به دلیل دچار شدن به استیصال ذهنی، به احتمال بسیار زیاد، لجبازی اولین انتخاب او خواهد بود.

اگر انتظار دارید که فرزندتان از انجام کار خاصی خودداری کند، فراموش نکنید که حتما باید یک بار آن را گوشزد کرده باشید و بعد، برای اینکه بتواند خواسته شما را در ذهن خود تحلیل کرده و دست از انجام کاری که به آن مشغول است بکشد، به او فرصت کافی برای ورود به فرآیند همکاری با خودتان بدهید چون اگر بلافاصله بعد از بیان خواسته ای که از او دارید و دفعات، جملات نهی کننده خود را تکرار کنید، امکان لجبازی را در او به شدت بالا خواهید برد. پس به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید کودک از انجام کار خاصی خودداری کند، باید از تکرار مرتب آن اجتناب کنید.

در صورت انجام دستور از او تشکر کنید و به هیچ عنوان عمکرد او را وظیفه ای تلقی نکنید که می بایست آن را اجرا کند و گمان نکنید که نیازی به نشان دادن باز خورد مثبت از جانب شما وجود ندارد. به این ترتیب است که احتمال تکرار رفتارهای نادرست و نیز لجبازی او را کاهش خواهید داد.

حتما برای خواسته های خود و قوانینی که برای فرزند خود اعمال می کنید، حتما دلایل منطقی داشته باشید و این دلایل را آن گونه که برای او قابل درک باشد، برایش توضیح دهید. فرزند شما اگر بداند که چرا باید رفتاری را انجام دهد یا از اقدام به برخی از رفتارها خود داری کند، راحت تر تن به قوانین و عملی کردن انتظارات شما خواهد داد. به این ترتیب، احتمال متوسل شدن او به لجبازی، بسیار کمتر خواهد بود.

در انتها لازم است این نکته را یاد آوری کنم که جدا از شکایت، اعتراض، سرزنش و بحث با کودک بپرهیزید زیرا هریک از این رفتارها، احتمال بروز لجبازی را در موقعیت های حساس، افزایش خواهد داد.

به این ترتیب، شما مجموعه ای از تکنیک های فرزند پروری آگاهانه را در دست خواهید داشت که با عمل بر اساس هر یک از آن ها، آرامش را در دامنه روانی خود و فرزندتان خلق خواهید کرد.

نویسنده : سرکار خانم رعنا قاسمی

روان شناس و مشاور خانواده، کودک و نوجوان

کارشناس ارشد مشاوره خانواده

دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی

اینستاگرام: Rana.pics

تلفن: ۰۹۱۲۳۰۴۰۱۹۹ (برای ارسال پیام و تعیین وقت مشاوره)

برای مطالعه بخش دوم به لینک پایین مراجعه بفرمایید:

انصراف از نظر