اهمیت تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها

1402 اسفند 19, شنبه
اهمیت تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها

تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها یکی از مهمترین راهکارها برای مسئولیت پذیری در کودکان است. آنها در دوران کودکی باید یادبگیرند از وسایل شخصی خودشان مراقبت کنند. برای همین توصیه می شود کودکان خود را تشویق کنید تا بعد از بازی، حتما اسباب بازی خودشان را جمع کنند.

اسباب بازی یکی از اجزای لاینفک دنیای کودکان است. کودک از بازی با اسباب بازی های مختلف لذت می برد. اما در این میان تلاش برای تشویق کردن بچه‌ها به جمع کردن اسباب‌بازی‌های پراکنده در خانه برای اغلب والدین واقعا خسته‌کننده است.

گاهی درخواست‌های ساده به ناز کشیدن و گاهی هم به تهدید تبدیل می‌شوند. برخی از والدین از روی عصبانیت بر سر کودکان خود فریاد می زنند. در بسیاری از مواقع والدین خودشان اسباب‌بازی‌های را جمع می کنند. زیرا این کار برای آنها از کلنجار رفتن با کودکان آسان‌تر است.

اما شما باید کمال گرایی را کنار بگذارید و انتظار نداشته باشید که کودک دو ساله شما بتواند تمام اسباب بازی های خودش را جمع کند. رفتار شما باید به نحوی باشد که کودک از این کار لذت ببرد. هرگز کودک خود را مجبور به انجام کاری نکنید. این نوع رفتار با کودک بسیار نادرست است و در واقع شما با این کار جمع کردن اسباب بازی ها را برای کودک نوپای خود به یک کار طاقت فرسا تبدیل می کنید. اما برای یادگیری بهترین راهکار در تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها، این مقاله از چیدو را تا انتها بخوانید.

راهکارهای موثر در تشویق بچه ها برای جمع کردن اسباب بازی

به عنوان والدین باید بدانید که الگوی فرزندان خود هستید، بنابراین باید با بهترین روش ممکن با کودکان خود رفتار کنید. راهکارهای زیادی وجود دارند که می توانید بچه های خود را به جمع کردن اسباب بازی ها تشویق کنید. برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • رفتار صبورانه

کودکان بین سنین یک تا دو سالگی به مرور به توانایی های فکری و حرکتی لازم می رسند. کودک سرعت و چابکی لازم در انجام کارها را ندارد. همچنین میزان رشد کودکان با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال یک کودک در 24 ماهگی توانایی لازم برای جمع کردن اسباب بازی های روی زمین را دارد. در حالیکه ممکن است کودک دیگر در 20 ماهگی به این توانایی برسد.

بنابراین شما به عنوان والدین باید با صبوری با کودکان رفتار کنید. به کودک فرصت بدهید که به مرور به توانایی لازم برسند و تا جایی که می توانید برای آموزش کودک خود صبر و حوصله به خرج بدهید.

  • مشارکت

یکی از راهکارهای دیگر برای تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی، مشارکت والدین در جمع آوری آنها است. در روزهای ابتدایی شروع آموزش، در جمع کردن اسباب بازی ها به کودک خود کمک کنید. مشارکت شما کودک را سر ذوق می آورد و باعث می شود که کودک علاقه بیشتری به جمع کردن اسباب بازی های خود نشان بدهد.

پس از مدتی کودک به جمع کردن اسباب بازی ها عادت می کند. در این زمان شما می توانید به مرور مشارکت خود را کمتر کنید و زمانی که کودک در حال جمع کردن اسباب بازی ها است، به انجام کار دیگر مشغول شوید. اما با این حال باید همچنان به تشویق های کلامی خود ادامه بدهید تا کودک همچنان انگیزه خود را برای مرتب اسباب بازی ها حفظ کند.

  • استفاده از نظم دهنده ها

برای اینکه کودک نوپای شما راحت تر بتواند اسباب بازی های خود را جمع کند می توانید از نظم دهنده ها استفاده کنید. انواع مختلفی از نظم دهنده ها در فروشگاه های اسباب بازی وجود دارند که بچه ها را به جمع کردن اسباب بازی ها تشویق می کنند. به عنوان مثال می توانید از قفسه های چوبی یا سطل هایی با شکل های جذاب استفاده کنید. نکته مهم در استفاده از نظم دهنده ها برای تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها این است که باید آنها را در ارتفاع مناسب قرار بدهید تا کودک بتواند به راحتی از آنها استفاده کند.

  • پایداری به روال

در تمام مدتی که جمع کردن اسباب بازی ها را به کودک خود یاد می دهید سعی کنید، به این روال پایدار بمانید. اجازه ندهید هیچ اتفاق غیر منتظره ای برنامه آموزش شما را بهم بزند. به عنوان مثال اگر مهمانی به صورت سرزده از راه می رسد، به کودک بگویید که همچنان باید وظیفه خودش یعنی مرتب کردن اسباب بازی ها را انجام بدهد. اگر اتفاقات پیش بینی نشده روال آموزش شما را بهم بزند کودک بهانه خوبی پیدا می کند که گاهی از انجام کارها طفره برود. بهترین کار در این گونه مواقع این است که به کودک خود کمک کنید و به او توضیح بدهید که به خاطر آمدن مهمان شما می توانید به کمک هم اسباب بازی ها را جمع کنید.

  • استفاده از روش رقابت

برخی از کودکان دارای روحیه رقابتی هستند. بنابراین برای تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها، پیش از هر چیز باید روحیه کودک خود را بشناسید. یک مسابقه بهترین روش برای آموزش کودکان رقابتی است. به عنوان مثال به فرزند خود بگویید که ما با هم مسابقه می گذاریم. من شام درست می کنم و تو اسباب بازی های خودت را جمع کن. ببینیم که کدام یک از ما زودتر می تواند کار را تمام کند. این کار به کودک هیجان زیادی می دهد و کودک برای اینکه برنده مسابقه باشد همه تلاش خود را می کند که به موقع اسباب بازی هایش را جمع کند.

  • استفاده از برچسب

هر یک از اسباب بازی مکان مخصوص خود را دارند. به عنوان مثل شما نمی توانید اسباب بازی های کوچک مانند لوگوها را با خرس های عروسکی بزرگ در یک مکان قرار بدهید. با این کار پیدا کردن اسباب بازی ها برای کودک سخت تر می شود و ضمن اینکه اسباب بازی های کودک وضعیتی آشفته و بهم ریخته پیدا می کند. بنابراین بهترین کار برای تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها این است که برای آموزش به کودک از برچسب های زیبا و متحرک استفاده کنید تا کودک بدون کمک شما بتواند مکان هر اسباب بازی را پیدا کند. بالای هر سطل یا جعبه برچسب مربوط به همان اسباب بازی را بزنید. با این کار کودک به تنهایی و فقط با توجه به تصویر اسباب بازی ها را در جای خود قرار می دهد.

چگونه جمع کردن اسباب بازی را برای کودک لذت بخش کنیم؟

کودک در سنین پایین قدرت استدلال و تفکر منطقی ندارد. بنابراین اگر می خواهید انجام کاری را به کودک خود آموزش بدهید بهترین کار این است که آن را برای کودک به یک سرگرمی لذت بخش تبدیل کنید. برای انجام سرگرمی ها و بازی های مختلف بهترین کار این است که از خلاقیت خود و یا تجربه سایر والدین استفاده کنید.

به عنوان مثال بازی مجسمه شو بهترین روش برای تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها است. با انجام این بازی می توانید مرتب کردن اسباب بازی ها را به یکی از لذت بخش ترین کارهای روزانه کودک تبدیل کنید. شما برای بازی مجسمه شو به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید. فقط کافی است یک موسیقی ملایم برای کودک پخش کنید.

 قانون بازی مجسمه شو به این شکل است که شما یک موسیقی ملایم پخش می کنید و بعد از کودک خود می خواهید که با شماره 3 شروع به جمع کردن اسباب بازی های خود کند و آنها را در داخل سبدهای نظم دهنده بریزد. به محض اینکه شما اهنگ را متوقف می کنید کودک باید در همان حالتی که هست به صورت مجسمه ثابت باقی بماند. بعد از 3 ثانیه آهنگ را دوباره پخش کنید. این بازی برای کودکان نوپا بسیار لذت بخش است و اغلب باعث خنده و شادی فراوان کودکان می شود. با این کار جمع کردن اسباب بازی ها را برای کودک به یک تجربه لذت بخش و پر از شادی تبدیل می کنید.

با کودکی که اسباب بازی خود را جمع نمی کند چگونه برخورد کنیم؟

والدین باید در برابر کودکانی که حرف شنوی کمتری دارند در همه حال خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند. زیرا سن کودک بسیار کم است. کودک نوپای شما در این سن قادر به استدلال نیست و شما نباید از کودک خود توقع داشته باشید که بتواند همه مسائل را درک کند.

لحن منفی یا بدرفتاری شما، باعث می شود که عادت های ناپسند در کودک تقویت شود. بنابراین هرگز از تنبیه برای آموزش کودک استفاده نکنید. محروم کردن کودک از آب بازی یا تماشای تلویزیون کار نادرستی که برخی والدین انجام می دهد. در حالیکه کار باعث امتناع بیشتر کودک می شود و جز سرخوردگی هیچ پیامد دیگری برای کودک ندارد. بنابراین بهترین واکنش این است که در همه حال خونسرد باشید و با استفاده از راهکارهای مختلف کودک را به مرتب کردن اسباب بازی و ایجاد نظم در خانه تشویق کنید.

سخن آخر برای تشویق بچه ها به جمع کردن اسباب بازی ها

بچه ها بزرگترین شادمانی زندگی والدین هستند و حضور آنها موجب انرژی و شادمانی هر خانه ای است. کودکان هنگام بازی معمولا اسباب بازی های شان را در تمام اتاق پخش می کنند. این کار برای کودکان لذت زیادی دارد اما اغلب باعث ناراحتی و اعتراض مادران می شود.

ما در این متن از چیدو بررسی کردیم که چگونه کودک را به جمع کردن اسباب بازی های خود تشویق کنید تا با این کار جریان بازی هم برای مادر و هم کودک لذت بخش تر شود.

سوالات متداول در تشویق کودکان به جمع کردن اسباب بازی ها

از چه سنی می توانیم کودکان را به جمع کردن اسباب بازی تشویق کنیم؟

دو سالگی بهترین سن برای عادت دادن کودکان به جمع کردن اسباب بازی ها است. البته باید رشد و توانایی کودک خود را نیز در نظر بگیرید. زیرا میزان رشد کودکان با یکدیگر متفاوت است.

چگونه از کودک بخواهیم که اسباب بازی های خود را جمع کند؟

شما باید درخواست خود را با محبت ولی در قالب یک دستور مطرح کنید. زیرا پرسیدن سوال فضایی را برای کودک باز می کند تا به شما پاسخ منفی بدهد.

انصراف از نظر