17 اسباب‌بازی برای افزایش تمرکز

1401 بهمن 11, سه‌شنبه
17 اسباب‌بازی برای افزایش تمرکز

اسباب‌بازی برای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز برای کودکان یکی از عوامل مهمی است که در پیشرفت تحصیلی و آینده آن‌ها تأثیر زیادی دارد. اسباب ‌بازی برای افزایش تمرکز می‌تواند در مدت‌زمان کمتری فرد را به این نتیجه برساند. تمرکز نه‌تنها برای کودکان بلکه برای بزرگ‌سالان هم نوعی مهارت درزمینهٔ پرورش ذهن محسوب می‌شود. تمرکز مجموعه‌ای از حواس پنج‌گانه و توانایی‌هایی است که می‌تواند فرد را تحت تأثیر قرار داده و مهارت او را بهبود ببخشد. با خرید اسباب‌بازی‌های افزایش تمرکز، مهارت‌های متنوعی مثل؛ بینایی، شنیداری و ... در کودک تقویت می‌شود. در ادامه بهترین اسباب بازی‌هایی برای افزایش تمرکز را معرفی می‌کنیم. با چیدو همراه باشید.

1.      اسباب‌بازی منجنیق چوبی

اسباب‌بازی منجنیق چوبی ساختار بسیار ساده‌ای دارد که کودکتان را تشویق می‌کند تا بتواند مدل‌های متنوعی از قلعه را با چندین قطعه چوب بسازد. این بازی فکری مهیج اغلب برای کودکان 4 سال مناسب است و می‌تواند ساعت‌ها کودک را سرگرم کند. داخل بسته‌بندی بازی شما یک حلقه لاستیک بادوام و محکم، یک عدد توپ نرم نمدی، 9 قطعه چوبی که 5 عدد از آن‌ها برای ساخت قلعه به کار می‌رود و 4 عدد باقی‌مانده برای اهدافی است که در طول بازی دارید، یک عدد منجنیق چوبی و راهنمای بازی را می‌بینید. برای این‌که بتوانید اسباب‌بازی منجنیق چوبی را خریداری کنید و به بازی کردن بپردازید، ابتدا باید روش‌های بازی را بیاموزید.

روش اول: در این روش باید یک‌نفره بازی را شروع کنید. کودک شما باید ابتدا یک قلعه چوبی بسازد و منجنیق را در فاصله دومتری آن قرار دهد. درنهایت با استفاده از منجنیق و توپ‌های آن باید سعی کند قلعه را خراب کند. کودک با توجه به سعی و خطایی که دارد، دقت خود را در پرتاب افزایش می‌دهد و راحت‌تر می‌تواند به هدف شلیک کند. در ضمن با انجام این بازی تفکر و دید استراتژیک کودک تقویت می‌گردد و نقطه‌ضعف قلعه مشخص می‌شود تا کودک بتواند توپ را با دقت بیشتری به هدف بزند. مزیت دیگری که اسباب‌بازی منجنیق چوبی برای فرد دارد این است که کودک باید به‌طور کاملاً تجربی خانه‌هایی مقاوم و محکم بسازد.

روش دوم: در این روش شما می‌توانید دونفره بازی را شروع کنید و با کمک و مشورت یکدیگر قلعه را بسازید. در ادامه بازیکنان به‌نوبت با منجنیق، توپ‌ها را به سمت قلعه پرتاب می‌کنند. هر یک از بازیکنان که بتواند اهداف بیشتری را هدف قرار دهد در پایان برنده بازی اعلام می‌شود.

روش سوم: در این روش بازیکنان می‌تواند بیش از دو نفر باشند و با تعداد بیشتری بازی را شروع کنند. به‌طوری‌که بازیکن باید یک قلعه بسازد و سپس با منجنیق خود، قلعه نفر مقابلش را خراب کند. بدین ترتیب هر فردی که بتواند قلعه رقیب خودش را خراب کند، برنده بازی می‌شود.

2.      اسباب‌بازی واتر گیم واتو

یکی دیگر از بهترین اسباب‌ بازی برای افزایش تمرکز، بازی واتر گیم واتو است. واتر گیم واتو یکی از بازی‌های قدیمی و‌ نوستالژیک پدران و مادران است. این بازی ازجمله اسباب‌بازی‌های رقابتی جذاب و خلاقانه است که نسبت به بازی‌های دیگر کوچک، سنتی و قابل‌حمل‌تر می‌باشد. روند بازی بدین گونه است که کوسه‌ای گرسنه به طرز جالبی ماهی‌های کوچک را می‌خورد. این بازی قدرت تمرکز و تفکر را توسعه می‌دهد و سرعت تصمیم‌گیری و همچنین هماهنگی دست و‌ چشم کودک را بهبود می‌بخشد. طریقه استفاده از این اسباب‌ بازی برای افزایش تمرکز بدین گونه است که ابتدا از دریچه بالا باید داخل دستگاه را پر آب کنید و درپوش آن را ببندید. در ادامه دکمه آبی‌رنگ را فشار داده و موجودات کوچک را به بالا و سمت کوسه پرتاب کنید.

اگر دکمه زرد را بفشارید دهان کوسه باز می‌شود و با جهشی که به سمت جلو انجام می‌دهد می‌تواند موجودات ریز دریایی را که در دسترس او قرار دارند را ببلعد. برای فشردن دکمه‌های دستگاه اگر زمان مناسب را رعایت کنید تمرکز و سرعت عمل کودک افزایش می‌یابد. درواقع این دستگاه جایگزین بسیار خوبی برای تلفن‌های همراه به شمار می‌رود و آسیب‌های جدی که موبایل برای کودک دارد را از او دور می‌کند. برای خرید این اسباب‌بازی قدیمی و جذاب می‌توانید از سایت چیدو استفاده کنید و با هدیه دادن این اسباب‌بازی به کودکتان علاوه بر سرگرمی، باعث تقویت مهارت‌های او بشوید.

3.      بازی ساختنی پلی مگنت (Magnet) مدل 1017

مگنت‌های مغناطیسی یک اسباب‌بازی برای افزایش تمرکز محسوب می‌شوند. روند بازی به‌گونه‌ای است که میله‌های آهنربایی با نزدیک شدن به یکدیگر خاصیت جذب و دفع خود را نشان می‌دهند و با نزدیکی میله‌ها به هم کودک اتصال آن‌ها را می‌بیند. شما می‌توانید با چسباندن گوی و میله به یکدیگر سازه‌های آموزنده و کوچکی بسازید. در زمان بازی سعی کنید کودک را با قوانین مغناطیس و فیزیک آشنا کنید و خلاقیت خود را در این بازی به کار بگیرید.

بازی ساختنی پلی مگنت از سری محصولات ایرانی بوده که کیفیت منحصربه‌فردی دارد و تقریباً در 94 تکه برای کودکان بالای 5 سال ارائه می‌شود. محتویات بسته بازی عبارت‌اند از: 36 عدد گوی_ 8 عدد صفحه مغناطیسی خمیده و 50 صفحه مغناطیسی_ دفترچه راهنما. فروشگاه اسباب‌بازی چیدو ارائه‌دهنده انواع بازی‌های فکری و ساختنی در مدل‌های مختلفی است و شما می‌توانید اسباب‌بازی مگنت مغناطیسی را ازآنجا خریداری کنید.

4.      دومینو چوبی Septa

بازی دومینو چوبی یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین اسباب‌بازی‌ برای افزایش تمرکز کودکان است. برند سپتا در تولید اسباب‌بازی‌های چوبی یکی از بهترین تولیدکنندگان می‌باشد و محصولات خود را با بالاترین کیفیت و بروزترین تکنولوژی در این زمینه به تولید می‌رساند. اسباب‌بازی دومینو چوبی از مواد کاملاً گیاهی و بدون مواد سمی تولید می‌شود که درنهایت هیچ خطری برای محیط زیست و کودکان ندارد. دومینو چوبی در رنگ‌بندی‌های مختلفی ارائه می‌شود و می‌تواند در تقویت و افزایش مهارت‌های حسی به کودک کمک زیادی کند. کودکان با این قطعات چوبی می‌توانند طرح‌های متنوعی از دومینو را بسازند و ساعت‌های زیادی را سرگرم باشند. دومینو چوبی دارای گواهینامه Kids Toys اروپا است و در 10 دومینو رنگی و 90 دومینو بدون رنگ می‌باشد.

5.      ست اسباب‌بازی سفالگری ‌ای ام تی (AMT) مدل AMT3033

اسباب‌بازی سفالگری ای ام تی محصولی با طراحی و کارایی متفاوت و جذاب برای کودکان است. کودکان هنگام بازی با چرخ سفالگری حس موفقیت و‌ لذت را در طول روز تجربه می‌کنند و درنهایت هماهنگی بین چشم و دست را برای کودک به ارمغان می‌آورند. اسباب‌بازی سفالگری دقت، تمرکز و حس اعتمادبه‌نفس را کودک تقویت می‌کند. چرخ با استفاده از 3 باتری قلمی متوسط کار می‌کند، این چرخ قابلیت تنظیم سرعت در دو حالت تند و کند را دارا می‌باشد و یک سرگرمی آموزشی برای کودکان به شمار می‌رود. این اسباب‌بازی برای افزایش تمرکز یک ‌محصول ایرانی بوده و برای کودکان بالای 3 سال مناسب است. محتویات داخل بسته اسباب‌بازی شامل: 6 عدد گواش، خط کش برای تعیین ارتفاع، 1 عدد گل سفالگری، قلم‌مو و ابزار شکل‌دهی و برش، نخ برش قالب. شما می‌توانید از سایت چیدو این محصول را بخرید و به کودکان هدیه دهید.

6.      اسباب‌بازی تخته چوبی مونته سوری مشاغل Preschool

اسباب‌بازی تخته چوبی مونته سوری یکی از محصولات ایرانی است که برای کودکان طراحی‌شده است. مونته سوری به وسایل بازی گفته می‌شود که  با آزمون‌وخطا به کودک مطالب جدیدی می‌آموزد. به‌طورکلی اسباب‌بازی که شما خریداری می‌کنید باید تحرک پذیر و قابل‌لمس باشد تا کودک بتواند مهارت‌های حرکتی خودش را با حرکت وسایل بازی تقویت کند. اسباب‌بازی باید بتواند سبب خلاقیت کودک شده و هوش او را به چالش بکشد. در بازی مونته سوری به کودک آموخته می‌شود تا با قرار دادن بلوک‌ها به خلق یک ساختمان بپردازد. کودک با قرار دادن بلوک‌ها کنار هم خلاقیت و ذهنیتش را از طریق آزمون‌وخطا آزمایش می‌کند. در خرید اسباب‌بازی مونته سوری دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید به افزایش تمرکز کودکتان کمک کنید.

7.      لگو کلاسیک مدل بریکس 310 تکه

لگو کلاسیک 310 تکه یکی از محصولات تولیدشده توسط گروه بریکس می‌باشد. بریکس یکی از کمپانی‌های تولیدکننده اسباب‌بازی ایرانی است و 310 تکه دارد. شما نیز می‌توانید با قطعات مختلف ساختنی‌های گوناگونی بسازید. جنس قطعات لگو‌ کلاسیک پلاستیکی بوده و استقامت بالایی دارد و همین امر سبب می‌شود‌ تا نگران خرابی محصولات نباشید.

ویژگی‌های لگو 310 تکه کلاسیک

  • این لگو دارای 310 قطعه رنگی متنوع است.
  • برای کودکان بالای 3 سال مناسب‌ترین انتخاب می‌باشد.
  • محصول ساخت ایران بوده و دفترچه راهنما جهت آموزش داخل جعبه وجود دارد.

داخل جعبه این اسباب‌بازی دفترچه راهنما وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن قطعات را به یکدیگر متصل کنید و سرگرم شوید. در ابتدا شاید ساخت سازه بدون راهنمایی کار دشواری باشد اما با چند بار بازی کردن کودک می‌تواند فرایند ساخت‌وساز را بیاموزد و به بازی بپردازد. با استفاده از 310 قطعه موجود می‌توانید انواع سازه‌ها را بسازید و مهارت و خلاقیت خودتان را به چالش بکشید.

8.      ماز مگنتی سوسمار پلی مگنت 3300

اسباب‌بازی ماز مگنتی سوسمار پلی مگنت 3300 یکی از انواع اسباب‌بازی‌های افزایش تمرکز می‌باشد که اغلب والدین برای کودکان خود خریداری می‌کنند. این وسیله بازی باوجود آهنربا و قلم مخصوص‌ خود هماهنگی بین چشم و دست را به دنبال دارد و سبب تقویت مهارت‌ها و تمرکز کودک می‌شود. این اسباب‌بازی برای کودکان 2 سال به بالا انتخاب خوبی است و والدین گرامی می‌توانند آن را از چیدو خریداری کنند و به کودکشان هدیه دهند.

9.      اسباب‌بازی موزیکال ماهیگیری مدل BT

ماهیگیری موزیکال یکی از بازی‌های آموزشی پرطرفدار محسوب می‌شود که این روزها می‌تواند لحظات شاد و مفرحی را برای کودکان به ارمغان بیاورد. ماهیگیری موزیکال 45 ماهی داشته و می‌توان 5 نفره به بازی کردن پرداخت. این بازی مهیج از یک صفحه مدور تشکیل‌شده که 45 عدد ماهی کوچک دارد و دهان ماهی هم‌زمان با روشن شدن دستگاه شروع به باز و بسته شدن می‌کند و کودک باید به کمک قلاب‌های ماهیگیری موجود در این بازی با تیزبینی ماهی‌ها را شکار کند. درنهایت کسی برنده اصلی بازی می‌شود‌ که ماهی‌های بیشتری شکار کند. این بازی موزیکال هنگام بازی از موزیک هم بهره‌مند می‌شود و هیجان بازی او‌ دو برابر می‌شود.

10.  بازی فکری بریکس چوبی 40 قطعه سپتا

اگر می‌خواهید یک سرگرمی متفاوت برای کودکان فراهم‌ آورید و یا یک بازی بادوام که فواید آموزش زیادی دارد را بخرید، می‌توانید از سایت چیدو استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما برای خرید بازی فکری بریکس چوبی 40 تکه است. با این اسباب‌بازی خلاقیت و مهارت‌های ارتباطی فرزندتان افزایش می‌یابد. بازی سپتا با 40 قطعه چوبی یک بازی ساختنی برای کودکان بالای سه سال است و قطعات چوبی آن در مدل‌های مختلفی وجود دارند که کودک با آن‌ها می‌تواند سازه‌های متنوعی بسازد و ساعت‌ها با آن‌ها سرگرم باشد. بازی با قطعات چوبی به دلیل متریال و رنگ طبیعی استفاده‌شده در آن‌ها حس خوبی در کودک ایجاد می‌کنند و سبب آرامش شما می‌شوند.

از طرفی بلوک‌های چوبی سپتا مهارت‌های دست کودکان را بالا می‌برند و هماهنگی عصب و عضله را به دنبال دارند. جعبه چوبی این بازی فکری دوام و ماندگاری خوبی دارد و از چوب طبیعی راش ساخته‌شده است که صاف و صیقلی بوده که لبه‌های تیزی ندارد. در این بازی علاوه بر این از رنگ‌های گیاهی و طبیعی استفاده‌شده و گواهینامه استاندارد کیفیت از اروپا را دارا می‌باشد.

11.  ست گلف چوبی Bamti

اسباب‌بازی گلف چوبی یکی از ابزارهای ورزشی بسیار مفرح برای کودکان است که علاوه بر سرگرمی کودک باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و درنتیجه تخلیه انرژی او می‌شود. این بازی هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت گروهی قابل انجام است. این اسباب ‌بازی برای افزایش تمرکز، سبب افزایش مهارت تصمیم‌گیری و‌ برنامه‌ریزی، دقت و همچنین هماهنگی بین دست و چشم می‌شود. این محصول دارای یک عدد زمین‌بازی گلف و دو عدد چوب به طول 58 سانتی‌متر برای ضربه زدن به دو‌ عدد توپ چوبی است که هریک از آن‌ها 5 سانتی‌متر قطر دارند. این اسباب‌بازی برای کودکان 4 سال به بالا مناسب است و شما می‌توانید با خرید آن مهارت‌های مختلف کودکان را افزایش دهید. جنس چوب‌های گلف از راش بوده و خصوصیات ویژه این محصول رنگ طبیعی استفاده‌شده در آن می‌باشد.

12.  روپک چوبی مدل پرتاب حلقه

بازی پرتاب حلقه یکی از بازی‌های قدیمی است که در زمان گذشته توسط نعل اسب انجام می‌شد و بازیکنانی که این بازی را شروع کرده بودند سعی داشتند نعل اسب را درون میله‌ای که در فاصله زیاد قرار دارد بیندازند. امروزه اسباب‌بازی پرتاب حلقه جای روش‌های قدیمی را گرفته و به کودکان امکان بازی کردن را می‌دهد. این بازی به‌صورت تک نفره یا تیمی قابل انجام است و یکی از بازی‌های بسیار هیجان‌انگیز به شمار می‌رود. این بازی جذاب برای کودکان بالای سه سال مناسب بوده و حتی بزرگ‌سالان هم می‌توانند به‌وسیله آن سرگرم شوند. چراکه هر بازیکن با توانایی خود می‌تواند با این اسباب‌بازی به بازی کردن بپردازد. بازی روپک چوبی همان‌طور که از نامش مشخص است از جنس چوب طبیعی ساخته‌شده و بازیکنان باید طناب‌های حلقه شده را در میله‌های چوبی بیندازند.

13.  بازی فکری برج تعادل سپتا (Septa) مدل چوبی

انواع اسباب‌بازی‌های چوبی امروزه یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها نزد کودکان هستند و احساس خوبی در زمان بازی کردن به کودک می‌دهند. بازی چوبی سپتا مدل برج تعادل نیز از آن دسته بازی‌های بسیار باکیفیت بوده که از چوب طبیعی درخت چنار و رنگ‌های طبیعی ساخته‌شده است. بازی آموزشی برج تعادل برای رده‌های سنی مختلف طراحی و ساخته‌شده و کودکان 3 سال به بالا و بزرگ‌سالان هم می‌توانند از این بازی لذت ببرند.

بازی 8 قطعه چوبی رنگی دارد که همراه آن‌ها یک تاس رنگی و تعدادی کارت ارائه می‌شود. روش بازی به دو صورت می‌باشد که در روش اول کودکان باید با تاس انداختن رنگ موردنظرشان را بیابند و قطعات را به ترتیب روی رنگ بچینند. روش دوم برای رده سنی بزرگ‌سال است که از کارت‌های بازی استفاده می‌شود و قطعات باید روی نیم‌کره چیده شوند. کارت‌ها امتیاز مثبت و منفی دارند و در پایان هر بازیکنی که امتیاز بیشتری کسب کند برنده بازی است.

14.  پازل چوبی مگنتی پرنده برند oops مدل 1600414

پازل چوبی مگنتی پرنده پازلی آموزنده از نوع چوبی/ آهنربایی است که ازنظر کیفیت ساخت در سطح بالایی قرار دارد. از مزایای این اسباب ‌بازی برای افزایش تمرکز می‌توان به آموزش اشکال، رنگ‌ها، امکان ساخت اشکال مختلف و هماهنگی چشم و دست اشاره کرد. این پازل از برند oops سوئیس می‌باشد و افزایش تمرکز و خلاقیت کودکان را به همراه دارد. شما می‌توانید برای کودکان 1 سال به بالا این اسباب‌بازی را تهیه و خریداری کنید.

15.  بازی فکری فکرآوران (Fekravaran) مدل شوت بال بزرگ

بازی شوت بال که یک بازی بسیار سرگرم‌کننده و مفرح برای تمام سنین می‌باشد‌، در حال حاضر طرفداران زیادی دارد. روند بازی بدین گونه است که در ابتدای بازی به هر بازیکن 5 مهره تعلق می‌گیرد و هدف هر بازیکن این است که توسط کش بتواند مهره‌هایش را به زمین حریف برساند. درنهایت هر بازیکنی که مهره در زمین خود نداشته باشد برنده بازی اعلام می‌شود.

مشخصات بازی شوت بال

در جعبه بازی یک عدد صفحه بازی 50*50 سانتی‌متری مشاهده می‌کنید. علاوه بر آن 20 عدد مهره بازی و یک صفحه چوبی درجه‌یک از وسایل بازی می‌باشند. این بازی سبب افزایش تمرکز و هماهنگی بین چشم و دست بازیکنان می‌شود و درنهایت سرعت عمل، مهارت بینایی و... را  تقویت می‌کند.

16.  بازی فکری وارونه

بازی فکری وارونه نیز یکی از اسباب بازی برای افزایش تمرکز به شمار می‌رود. روش بازی بدین گونه است که ابتدا جعبه بازی را بازکرده و محتویات داخل آن را روی میز بچینید. در ادامه پایه بازی را روی میز بگذارید و صفحه نامتعادل بازی وارونه را روی پایه قرار دهید. البته آن را طوری بگذارید که برای همه بازیکنان در دسترس باشد. حالا باید هر یک از بازیکنان یکرنگ از مهره‌ها را انتخاب کرده و بازی را آغاز کنند. 12 عدد مهره سهم هر بازیکن بوده و بعدازآن باید بازیکنان در نوبت خود تاس بیندازند.

عددی که روی تاس قرار دارد نشانگر این است که مهره را کجای صفحه باید جانمایی کنید. بر روی صفحه اصلی بازی عددهای 1.2.3.4.5 قرار دارد و زمانی که تاس روی عدد شش باشد شما می‌توانید دو مهره را روی عدد سه بگذارید. نکته مهم این است که برای جلوگیری از واژگونی صفحه مهره‌ها را می‌توانید روی‌هم قرار دهید. درنهایت هرکدام از بازیکنان که سبب واژگونی صفحه شوند بازنده بازی بوده و از فرایند بازی حذف می‌شوند.

17.  بازی فکری هوپا (Houpaa) مدل کاپوچین

بازی فکری هوپا مدل کاپوچین از سری بازی‌های موجود در سایت چیدو برای افزایش تمرکز کودکان است. درواقع بازی کاپوچین برای 2 الی 4 نفر طراحی‌شده و نیم ساعت یا بیشتر برای انجام بازی زمان لازم است. بازی یک سری کارت و 20 لیوان رنگی دارد. نکته جالب اینکه یک زنگ خوش‌صدا هیجان بازی را بالا می‌برد و برای کودکان لذت‌بخش است. بازی کاپوچین توسط انتشارات هوپا ساخته‌شده و برای رده سنی 6 سال به بالا مناسب می‌باشد. این بازی اغلب به‌صورت گروهی انجام می‌شود و در دورهمی ها و مهمانی‌ها سرگرمی بسیار خوبی به شمار می‌رود.

سخن پایانی

امروزه از بازی‌ها برای افزایش تمرکز و خلاقیت بچه‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله هم بر همین اساس بهترین اسباب بازی برای افزایش تمرکز را معرفی کردیم که می‌توانید از این اسباب بازی‌ها برای افزایش تمرکز فرزندان خود و حتی خودتان استفاده کنید. شما می‌توانید همین الان اسباب بازی برای افزایش تمرکز را از سایت چیدو سفارش دهید و از درب منزل دریافت کنید.

سوالات متداول 

  • چرا اسباب بازی بخریم ؟
    اسباب بازی برای هوش کودک مناسب است.
  • اسباب بازی از کجا بخریم؟
    چیدو بزرگ ترین فروشگاه اسباب بازی ایران است.

 

 

انصراف از نظر