چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟

1401 اردیبهشت 30, جمعه
چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟

والدینی که دائما به دنبال پاسخی برای پرسش چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟ می گردند و می ‌خواهند فرزندانشان خلاق‌ تر باشند، ممکن است وسوسه شوند که آن ها را در کلاس‌ های هنری ثبت نام کنند یا اسباب ‌بازی هایی با مضمون رشد فکری بخرند.

ما در این مقاله پیشنهاداتی می دهیم که احتمالاً مؤثر هستند و بودجه و وقت شما را از بین نمی برند.

پاداش به فرزندان

چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم

بعضی از والدین ممکن است برای خلاق بودن فرزند خود به او پاداش دهند که با این حال، پاداش ها ممکن است در واقع علاقه ذاتی کودک شما را به خلاق بودن کم رنگ کند؛ زیرا ممکن است فعالیت کودک فقط برای دریافت پاداش باشد و نه لذتی که کودک به طور طبیعی باید ببرد. این بدان معنا نیست که آثار هنری فرزند تان را روی یخچال خود قرار ندهید؛ اما از عمومیت و بیش از حد جلوه دادن آن خودداری کنید. سعی کنید جنبه‌ های خاصی که در اثر هنری فرزندتان دوست دارید را تحسین کنید.

برخی از پاداش ها و جایزه ها در پاسخ به پرسش چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟ می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، برای کودکی که علاقه مند به نقاشی است، دادن موادی که ممکن است در آثار هنری خود استفاده کند، نمونه‌ ای از پاداش است که به او کمک می ‌کند خلاق بماند. همچنین خیلی مهم است که توجه داشته باشید که بسیاری از فعالیت‌ های خلاقانه وجود دارد که ممکن است کودک علاقه خاصی به آن ها نداشته باشد. استفاده از جوایز در این موارد ضرری ندارد و برعکس می تواند سودمند هم باشد.

تحقیقات نشان می ‌دهد افرادی که به دنبال تجربه‌ های گوناگون هستند، خلاق ‌تر از افرادی هستند که از تجربه ها دوری می کنند. بسیاری از والدین فرزندانی دارند که به طور طبیعی به دنبال چیز های جدید هستند. مانند غذا، فعالیت، بازی یا هم بازی. در این موارد، به سادگی به ارائه فرصت ها و تشویق ها ادامه دهید.

برای کسانی که ممکن است فرزندانشان کم تر خلاق باشند، گزینه‌ هایی وجود دارد تا به جوابی برای پرسش چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟ برسند. اگرچه شخصیت از لحاظ نظری پایدار است؛ اما می توان آن را به روش های ظریف تغییر داد. دوران کودکی و نوجوانی یک دوره طبیعی برای رشد تجربه ها است. تشویق کنجکاوی و مشارکت فکری یک راه برای پرورش خلاقیت است. راه های دیگر ممکن است شامل تشویق به ریسک پذیری معقول باشد. مانند امتحان کردن یک ورزش جدید برای یک کودک کم تحرک یا یک ساز جدید برای فردی که تمایل کم تری به موسیقی دارد. حتی تغییرات بسیار ساده در روال زندگی، سعی در درست کردن کاردستی جدید یا بازی روی تخته یا کمک به پختن غذا، می تواند به شکوفایی خلاقیت کمک کند.

به کودکان خود جهت شکوفایی خلاقیت شان کمک کنید

چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم

کودک شما ممکن است به سی راه حل ممکن برای یک مشکل فکر کند؛ اما اگر راه حلی را انتخاب کند که کم ترین جذابیت را داشته باشد یا کم تر عملی باشد، خلاقیت او نشان داده نخواهد شد. پس از اینکه کودکان ایده های احتمالی زیادی را مطرح کردند، حتما بازخورد خود را نشان دهید. در حالت ایده‌آل، می‌ توانید اطمینان حاصل کنید که فرزند تان هنوز احساس شایستگی و خلاقیت می ‌کند و بر بازخورد هایی تمرکز می‌ کند که به تلاش ‌های گذشته‌ اش مرتبط است. در نهایت، خلاقیت همیشه بهترین گزینه نیست. گاهی اوقات، راه حل های ساده بهتر کارایی دارند. اگر فرزند شما در کلاسی است که خلاقیت او باعث ایجاد ضربه هایی مانند مشکلات انضباطی یا پایین آمدن نمرات می شود، بهتر است با کودک خود همکاری و به او کمک کنید تا بهترین مسیر ممکن را در پیش بگیرد. به عنوان مثال، اگر کودک شما تمایل دارد که ایده های خود را بدون توجه به اینکه آیا آن ها به بحث موجود ربط دارند یا خیر، بیان کند، تاکید کنید که باید افکاری را که مستقیما با موضوع کلاس مرتبط است به اشتراک بگذارد.

نکاتی در پاسخ به پرسش چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟

نکاتی در پاسخ به پرسش چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟

  • محیط خانه را به محیطی خلاقانه تبدیل کنید

اطمینان از اینکه فرزند تان در خانه احساس آرامش و راحتی می‌ کند، می ‌تواند به شدت به این موضوع کمک کند که آیا احساس می ‌کند می ‌تواند خلاقیت خود را بیان کند یا خیر. اجازه دادن به کودک برای فکر کردن و بازی کردن، بدون قوانین یا قضاوت سخت و همچنین تشویق درست، محیطی را ایجاد می کند تا کودک بتواند ایده های خود را کشف کند و خلاقیت خود را پرورش دهد.

  • منابع خلاقانه در اختیار داشته باشید.

اگر چه برخی از فعالیت های خلاقانه مانند بازی، آواز و نمایش نیازی به منبع ندارند، برخی از راه های خلاقیت دیگر نیازی به منابع دارند. داشتن مقدار زیادی خودکار، مداد رنگی، کاغذ و وسایل کاردستی و غیره در خانه یا مکانی که کودک شما به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد، به این معنی است که می تواند خلاقیت خود را بروز دهد.

  • از اسباب بازی ها برای خلاقیت بیشتر کمک بگیرید

سعی کنید برای اینکه خلاقیت فرزندانتان را بیشتر کنید از اسباب بازی ها کمک بگیرید. اسباب بازی هایی مانند حیوانات اسباب بازی مجموعه های ساختمانی، یا لگو را می توان به روش های مختلف برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار داد و باعث تشویق بازی های تخیلی و خلاقیت شوند.

از اسباب بازی ها برای خلاقیت بیشتر کمک بگیرید

  • پرسیدن سوالات مختلف از کودکان

با پرسیدن سوالات مختلف، فرزندانتان را برای پاسخ و کنجکاوی تشویق کنید. این کار نه تنها باعث ایجاد تفکر خلاق می شود، بلکه به بچه ‌ها انگیزه می‌ دهد تا سؤالات بیشتری از خودشان بپرسند.

  • کودک خود را برای مدتی تنها بگذارید

اغلب زمانی که کودکان اوقات آرامی را به تنهایی سپری می کنند، خلاقیت جرقه می زند. با تنها گذاشتن کودکان در چند ساعت از روز، می توان آن ها را تشویق کرد تا ذهنیت خلاق خود را توسعه دهند. زمان بدون ساختار، کودکان را قادر می‌ کند تا بدون محدودیت زمانی به بازی و خلق کردن بپردازند.

 

در این مقاله به موضوع مهم خلاقیت کودکان پرداختیم و سعی کردیم به این سوال که چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟ پاسخ دهیم. توجه به خلاقیت کودکان یکی از مهم ترین کار هایی است که والدین باید به آن توجه کنند زیرا این توجه در آینده کودک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

انصراف از نظر