چه کتابی برای کودکان مناسب است؟

1401 اردیبهشت 24, شنبه
چه کتابی برای کودکان مناسب است؟

کودکان دوره رشد خود را سریع تر از آنچه که تصورش را بکنیم به پایان می رسانند. مسئله مهم این است که بدانیم تغذیه روحی مناسب برای کودک ما چیست و چه چیزی می تواند کیفیت رشد او را به طور موثری بهبود ببخشد. کودکان علاقه مند به برچسب ها و تصاویر کارتونی و عروسکی هستند. در صورتی که از سنین پایین، کودک را با کتاب و مطالعه آشنا کنیم، مسلما در آینده نسلی آگاه تر و سالم تر خواهیم داشت. در این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه چه کتابی برای کودکان مناسب است، صحبت کنیم.

  • کتاب های تخته ای برای کودکان نوپا

کتاب‌ های تخته ‌ای برای کودکان کوچک و نوپا در نظر گرفته شده است. این کتاب ها برای کودکان 1 تا 3 ساله نوشته شده اند و صفحات آن ها از مقوای ضخیم همراه با روکشی براق برای مقاومت در برابر سایش و پارگی تهیه شده است.

این کار با در نظر گرفتن این واقعیت انجام می شود که کودکان تمایل به جویدن، پرتاب کردن و فشار بر روی این کتاب ها دارند.

کتاب های تخته ای موضوع نسبتاً ساده ای دارند و متناسب با سن خوانندگان در نظر گرفته می شوند. آن ها همچنین تصاویر روشن و رنگارنگی دارند تا کودکان را به این وسیله جذب خود کنند. مطالب معمول در این کتاب ها معمولا حروف الفبا، رنگ ها و اعداد هستند.

شما می توانید این کتاب ها را برای کودک نوپای خود تهیه کنید و عادت به مطالعه را از سن کم برای او ایجاد نمایید.

  • کتاب های تصویری

چه کتابی برای کودکان مناسب است

در این خصوص که چه کتابی برای کودکان مناسب است، باید گفت که کتاب های مصور برای کودکان 3 تا 8 سال در نظر گرفته شده است. کودکان در این سن دامنه توجه طولانی تری دارند؛ بنابراین می توانند برای مدت زمان بیشتری با کتاب و محتوای آن مشغول شوند.

در این کتاب‌ ها، تصویرسازی بیشتر از متن حاکم است. در واقع می توان گفت متن و تصاویر مکمل یکدیگر هستند.

هنگامی که برای کودک خود داستانی را با صدای بلند می خوانید، تصاویر نقش مهمی در درک داستان خواهند داشت.

در این کتاب ها معمولاً متن شامل قافیه است و تصویر ها هدف جذب کودک و دنبال کردن کتاب را به وسیله او دنبال می کنند.

تصاویر اغلب شامل نقاشی هایی با آبرنگ، عکاسی، اکریلیک و مداد رنگی هستند.

  • کتاب های فولکلور

چه کتابی برای کودکان مناسب است

این نوع کتاب کودک شامل داستان هایی است که به صورت کلامی و در طول نسل ها به شکل سینه به سینه منتقل شده است.

فولکلور ها همچنین حاوی اسطوره هایی هستند که در جهت بیان جنبه های مختلف زندگی به کودک کمک می کنند. این کتاب ها تجربیات و فرهنگ های مختلف را به کودکان آموزش می دهند.

در واقع می توان گفت که کتاب ‌های فولکلور مبتنی بر یک رویداد یا موضوع تاریخی هستند. آن ها قصد دارند با انتقال دانش در قالب داستان، نسل های جوان را برای رویارویی بهتر با جهان آماده کنند؛ بنابراین این کتاب ها برای کودکان مهیج و دوست داشتنی هستند.

  • کتاب شعر برای خردسالان

کتاب ‌های شعر شامل کلمات قافیه می شوند و کودکان را قادر می‌ کنند تا با واج های مختلف آشنا شوند. در واقع کتاب های شعر وسیله مهمی برای آموزش صدا های زبان به کودکان خردسال هستند. برای پاسخ به این سوال که چه کتابی برای کودکان مناسب است، می توان کتاب های شعر را به شما پیشنهاد کرد. کتاب های شعر می توانند نسخه های مصور یک شعر واحد یا مجموعه ای از شعر های سروده شده توسط همان نویسنده باشند.

کتاب های شعر علاوه بر کودکان برای نوجوانان نیز مناسب هستند.

دلایل اهمیت کتاب برای کودک

در قسمت قبل سعی کردیم که به این سوال پاسخ دهیم که چه کتابی برای کودکان مناسب است. در این قسمت به دلایل اهمیت کتابخوانی برای کودک می پردازیم.

  • ایجاد پیوند و عادت به مطالعه

ایجاد پیوند و عادت به مطالعه

زمانی که شروع به خواندن کتابی جدید برای کودک خود می کنید، در حقیقت لحظه ای با کیفیت و مفید را برای خود و کودکتان ایجاد می کنید. آشنایی کودک با کتاب از همان دوران طفولیت باعث می شود که عادت و پیوند با کتاب و مطالعه در درون او شکل بگیرد. حتی اگر هنگام خواندن کتاب با صدای بلند، کودکتان مشغول بازی باشد و به ظاهر توجهی به شما نداشته باشد، علاقه و عادت به مطالعه در درون او ایجاد می شود و همچنین قدرت تمرکز او به شکل موثری افزایش می یابد.

  • افزایش مهارت های واژگانی کودک

خواندن کتاب ذهن کودک شما را به دنیای جدیدی از واژگان باز می کند. کتاب‌ ها طیف وسیعی از کلمات را به نمایش می ‌گذارند که ممکن است کودک شما در طول روز آن ها را استفاده نکند یا نشنود. وقتی خواندن را در زندگی روزمره فرزندتان بگنجانید، به او کمک می کنید تا سطح بالا تری از کلمات را برای استفاده در مکالمات روزمره خود ایجاد کند. در هنگام خواندن، کودک شما ممکن است معنای کلمات را از شما بپرسد، بهتر است زمانی را برای توضیح تعاریف، اختصاص دهید و در مورد آنچه فرزندتان می خواند صحبت کنید تا درک او از مطالعه و محتوایی که می خواند بیشتر شود.

افزایش مهارت های واژگانی کودک

  • افزایش تمرکز کودک

خواندن کتاب برای کودک به افزایش دامنه توجه و تمرکز او کمک شایانی می کند. در واقع زمانی که شما کتابی را برای کودکتان با صدای بلند می خوانید، کودک توجه خود را به کار می گیرد تا درک بهتری از آنچه که می شنود داشته باشد. اما به طور کلی چه برای فرزندان خود کتاب را با صدای بلند بخوانید و چه آن ها به طور مستقل آن را مطالعه کنند، خواندن به کودکان کمک می کند تا آگاهی بیشتری از تمرکز و مهارت های خوب گوش دادن داشته باشند.

انصراف از نظر