چگونه با بازی استعداد کودکان را کشف کنیم؟

1402 آذر 27, دوشنبه
چگونه با بازی استعداد کودکان را کشف کنیم؟

به عنوان پدر و مادر یا عضوی از یک خانواده، شما می‌توانید در کشف استعداد کودکان با بازی نقش بسیار مهمی داشته باشید. فرزند شما دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است و در طول انجام بازی‌های مختلف استعدادها و مهارت های مختلف را یاد می گیرد. به همین علت باید از فرصت بازی با کودکان برای کشف استعداد آنها، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. کشف استعداد کودکان با بازی می‌تواند بسیار آسان و لذت بخش باشد. در طول بازی باید ویژگی‌های انسانی مناسب را به کودک خود یاد دهید.

با کمک به کودک خود می‌توانید به او در به دست آوردن توانایی‌های لازم برای رسیدن به اهداف و آرزوهایش کمک کنید. بنابراین زمان بازی و سرگرمی کودکان خود را دست کم نگیرید. حتی با انجام بازی ها و فعالیت های معمول و روزمره می توانید به شادابی و موفقیت فرزندان خود کمک کنید. کشف استعداد کودکان با بازی می‌تواند هم جسم و هم روان آنها را پرورش دهد. اما چگونه با بازی استعداد کودکان را کشف کنیم؟ این مهمترین چالشی است که اکثر والدین با آن روبرو هستند. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از فروشگاه اینترنتی چیدو به آن بپردازیم.

اهمیت کشف استعداد کودکان با بازی

کودکی را تصور کنید که در تلاش است تا روش راه رفتن را یاد بگیرد. برای راه رفتن، کودک بارها اقدام می‌کند، ولی به دفعات بسیار شکست می‌خورد. اما با وجود زمین خوردن‌های متوالی، هرگز تسلیم نمی شود. نگرش کودک در این شرایط به سادگی مبتنی بر این اصل است که "من می‌توانم این کار را انجام دهم". بنابراین تا زمان موفقیت، به تلاش خود ادامه می‌دهد.

پشتکار و صبر جز ویژگی های غریزی و طبیعی هستند که در ذات کودک نهادینه شده اند. با این حال، با گذشت زمان که کودک رشد می‌کند، شوق و ذوق و برخی ویژگی‌های مثبت او مانند، توانایی تمرکز و غریزه انگیزشی، از بین می‌روند یا حداقل کاهش پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی، شما به عنوان پدر و مادر باید از بدتر شدن شرایط جلوگیری کنید.

شما نباید اجازه دهید که کودکتان علاقه خود را برای انجام کارهایی که مدت‌ها آنها را دوست داشته است، از دست بدهد. این مسئله به مرور زمان آنها را ناامید می‌کند. بسیاری از انسان‌ها، از توماس ادیسون گرفته تا بیل گیتس، هرگز از کارها و اموری که دوست داشتند انجام دهند، دست برنداشتند. آنها به عملی کردن رویاهای خود ادامه دادند تا به هدفی که برای آن تلاش می‌کردند برسند.

حتی اگر تمام اطلاعات و مهارت‌های لازم را برای تقویت و پروش استعدادهای کودکان خود ندارید، می‌توانید از همین الان تا جای ممکن با کودکان خود ارتباط برقرار کنید. به فرزندان خود یاد دهید که موفقیت و رسیدن به اهداف، نتیجه تلاش و پیگیری دائمی است. بهترین روش برای انتقال مفاهیمی از این دست به کودکان، آموزش آنها از طریق بازی است.

10 راهکار برای کشف استعداد کودکان با بازی

برای رسیدن به این هدف و تربیت کودکان، می‌توانید از ۱۰ ویژگی ‌تربیتی ایده‌آل آغاز کنید. برای شروع، سعی کنید در طول بازی با کودکان، مسائل زیر را به آنها آموزش دهید:

  • واقع بینی و مبارزه با مشکلات

در شرایطی که وضعیت زندگی دشوار می‌شود، کودک ممکن است صحنه زندگی و مبارزه با مشکلات را ترک کند. الگو و مکانیسم ترک و فرار، غلبه بر موانع آینده زندگی را برای کودک دشوار می‌کند. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مبارزه با ناامیدی در هر سنی، تقویت نگرش «من می‌توانم» است. فرزندتان را تشویق کنید تا در مورد مسائل مختلف روزمره خود بازی‌هایی را انجام دهد و با اسباب بازی‌های خود سرگرم شود. با این کار او یاد می‌گیرد که چگونه مشکلات را حل کند. برای همین می توانید در حین بازی های مختلف به کودک خود کمک کنید تا توانایی های خودش را بشناسد.

  • توجه به هوش هیجانی

باید مطمئن شوید که کودک شما به اسباب بازی‌هایی که تخیل او را تحریک می‌کنند،  علاقه دارد. حتی مطمئن شوید که او بازی‌هایی را انجام می‌دهد که برای گروه سنی او مناسب یا بالاتر از آن هستند (نه پایین تر از گروه سنی کودک). با این کار، کودک توانایی‌های خود شرا به تکامل می‌رساند. کودک نیاز دارد که هم پیروزی و هم شکست را تجربه کند تا بتواند حس ناامیدی‌ برای او قابل تحمل شود. برای کشف استعداد کودکان با بازی، حتماً احساسات و علایق کودک خود را درک کنید.

  • تقویت پشتکار

وقتی فرزندتان به یک موفقیت می‌رسد، او را تحسین کنید. در هنگام شکست نیز به کودک خود کمک کنید تا با شکست کنار بیاید. شما می‌توانید برای او داستان‌هایی را از افرادی تعریف کنید که هرگز تسلیم نشدند. اگر فرزندتان سن پایین تری دارد، شخصیت‌های داستان هایتان را از بین حیوانات انتخاب کنید.

مهم تر از تمامی این موارد، شما به عنوان الگوی اصلی کودکان، هرگز نباید تسلیم شوید. با این کار ویژگی‌های خوب و ارزشمند در کودک شما نهادینه می‌شود. کشف استعداد کودکان با بازی و پرورش توانایی‌های آنها چندان سخت نیست، ولی به صرف وقت نیاز دارد.

  • ایجاد نگرش مثبت

کودکان از پدر و مادر خود نحوه تعامل و برخورد با مشکلات روزمره را یاد می‌گیرند. هر کاری که شما در شرایط و چالش‌های مختلف انجام می‌دهید، فرزندتان نیز آن را انجام خواهد داد. سخنانی که در چنین مواقعی می‌گویید یا کارهایی که انجام می‌دهید به اندازه احساس شما مهم نیست.

فرزند شما به اندازه کافی احساس شما را درک می‌کند و به خوبی می‌داند که آیا شما احساس افسردگی دارید یا سعی می‌کنید مشکلات را رفع کنید. او با الگو قرار دادن شما، در شرایط مشابه، واکنش‌هایی مانند شما از خود نشان خواهد داد.

بنابراین، اگر می‌خواهید فرزندتان ویژگی‌هایی مانند قاطعیت، شجاعت، پشتکار، صبر یا هر ویژگی خوب دیگری را داشته باشد، ابتدا باید این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهید. یکی از بهترین راه‌های پرورش این ویژگی‌ها در کودکان، بازی کردن است. اساسا کشف استعداد کودکان با بازی و پرورش آنها جزء بهترین راه کارهای تربیتی است.

  • احساس شجاعت و کنجکاوی

کنجکاوی کودکان در حین بازی، استعداد را شکوفا می‌کند. برای کشف استعداد کودکان با بازی، سرگرمی‌های آنها باید هدفمند باشد. به کودک خود انگیزه دهید تا در انواع مختلف فعالیت‌ها شرکت کند. علاوه براین به او کمک کنید تا علایق مختلف خود را تجربه کند. استعدادها ممکن است در اوایل کودکی بروز پیدا نکنند، با این حال مهم است که کودک یاد بگیرد نه تنها کارهایی را که دوست دارد انجام دهد، بلکه بیاموزد که انواع مختلف فعالیت‌ها، بازی ها و اسباب بازی ها را تجربه کند.

برای شروع فرزند خود را به یک موزه، یک نمایشگاه، یک رویداد ورزشی یا یک کنسرت موسیقی ببرید. از فرزندتان بخواهید که با بزرگترها ارتبا ط برقرار کند و در کارهای خانه به شما کمک کند. به طور کلی بر روی زمینه‌هایی که کودک شما بیشتر با آنها همذات پنداری می‌کند تمرکز کنید و به او اجازه دهید چیزهای بیشتری را تجربه و کشف کند.

کشف استعداد کودکان با بازی امکان پذیر است. به طور کلی هر چه زمان بیشتری را بر روی کودک خود سرمایه گذاری کنید، آینده او روشن تر خواهد بود.

  • برنامه ریزی و فعالیت هدفمند

اگر کودک شما به یک فعالیت خاص مانند موسیقی علاقه نشان می‌دهد، بهترین سن برای پرورش استعداد او بین سنین 3 تا 10 سالگی است. جدا از این بازه زمانی، کودک همچنان می‌تواند در هر سنی که نسبت به یادگیری از خود تمایل و شور و اشتیاق نشان دهد، استعداد خاصی را در خود پرورش دهد.

در طول فرآیند یادگیری، مطمئن باشید که کودک شما می‌داند برای شکوفا شدن یک استعداد، باید تمرین کند تا موفق شود. باید به کودک خود یاد دهید که برای رسیدن به اهداف خود سخت کار کند. تا جای ممکن به تلاش خود ادامه دهد. برای کشف استعداد کودکان با بازی، از فعالیت‌های کودک خود عکس بگیرید و پیشرفت او را یادداشت کنید.

وقتی که کودک شما نتایج کار خود را ببیند، هیجان بیشتری پیدا می‌کند و بیشتر از قبل برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کند.

  • رشد اعتماد به نفس کودک

پرورش صحیح یک استعداد، نیازمند آموزش است. با این حال، بسیاری از فعالیت‌های فوق برنامه می‌توانند به جای ایجاد شخصیت مناسب در کودک شما، به آن آسیب برسانند. هر کودک دارای یک شخصیت منحصر به فرد است. دادن احساس اعتماد به نفس به فرزند برای شکوفایی هر استعدادی که آن را انتخاب می‌کند و ایجاد فرصت برای انجام هر فعالیتی که از آن لذت می‌برد یک اولویت اصلی است. علایق شخصی خود را کنار بگذارید و اجازه دهید شخصیت مستقل فرزندتان رشد کند.

  • ایجاد ویژگی فروتنی

در طول تلاش برای کشف استعداد کودکان با بازی، از جمله استعدادهای جسمانی، از نظر روانی و معنوی نیز باید به فکر رشد کودک خود باشید. باید به کودک خود یاد دهید که توانایی‌ها و استعدادهای او نشان دهنده برتری ذاتی او نسبت به سایر دوستان خود نیستند و او باید فروتن باشد.

سخن آخر

هر چه در مسیر تقویت و پرورش استعدادهای کودک خود پیشرفت می‌کنید، به کودک خود یاد دهید که این توانایی‌ها موهبت الهی هستند که باید به خاطر آنها شکرگزار بود. کودک شما باید خود را فرد مفیدی بداند و از توانایی‌های خود در راه صحیح استفاده کند. علاوه بر فواید چنین ویژگی‌هایی برای جامعه، در این حالت فرد خود از شادی قابل توجهی برخوردار می‌شود.

تلاش برای  کشف استعداد کودکان با بازی و نیز فعالیت‌های مختلف روزمره به او فرصتی برای انتخاب آینده مطلوب خود می‌دهد. در واقع کودک آزادی و انگیزه لازم را برای ساختن شخصیت خود به دست می‌آورد. با صرف وقت در راه تربیت فرزند و پرورش استعدادهای مختلف او، قدرت تصمیم گیری کودک به خوبی رشد می‌کند. به این ترتیب او در بزرگسالی می‌تواند با توجه به استعدادهای خود، آینده مطلوبی را رقم بزند.

اما انتخاب بازی و اسباب بازی های متناسب با سن و توانایی های کودکان می تواند تاثیر زیادی در کشف استعداد کودکان با بازی داشته باشد. برای همین توصیه می شود در هنگام خرید بازی برای کشف استعداد کودکان خود به دنبال انتخاب گزینه های مناسب باشید. می توانید انواع بازی های فکری برای کشف استعداد کودکان را از فروشگاه اینترنتی چیدو انتخاب کنید.

سوالات متداول

در انتخاب بازی برای کشف استعداد کودکان باید به چه مواردی دقت کنیم؟

انتخاب و خرید بازی متناسب با سن و توانایی های کودک می تواند تاثیر زیادی در کشف استعداد کودکان شما داشته باشد.

بهترین بازی برای کشف استعداد کودکان کدامند؟

انتخاب بهترین بازی برای شکوفایی استعداد در کودکان به عوامل زیادی بستگی دارد. اما باید به روحیه و علاقه کودک خودتان هم توجه کنید. برخی از کودکان به بازی های گروهی علاقه بیشتری دارند، برخی ها برعکس!

آیا بازی های فکری می توانند در شکوفایی استعداد کودکان موثر باشند؟

بله! اما انتخاب نوع بازی تاثیر زیادی در میزان تقویت و شکوفایی خلاقیت و استعداد کودکان دارد.

انصراف از نظر