فواید خمیربازی در کودکان چیست؟

1402 دی 21, پنجشنبه
فواید خمیربازی در کودکان چیست؟

خمیر بازی برای کودکان

امروزه خمیر بازی برای کودکان، یکی از روش های قدرتمند آموزشی محسوب می شود، حتی در میان والدین محبوبیت زیادی دارد. خمیر بازی در کودکان غیر سمی و قابل استفاده مجدد است و به همین علت یک سرگرمی مناسب برای بچه ها در تمام سنین محسوب می شود. کودکان نوپا با استفاده از خمیربازی وسایل ساده و آشنا مانند مار یا توپ درست می‌کنند، در حالی که در کودکان پیش‌دبستانی معمولاً شاهد خلاقیت‌های پیچیده‌تر از خمیر بازی هستیم.

همچنین افزودن عناصر دیگر مانند پولک یا سنگ های ریز به خمیر بازی به کودکان فرصت‌های یادگیری متنوعی را ایجاد می‌کند. کار با خمیر بازی مهارت های عاطفی اجتماعی کودک را آموزش می دهد و او را تشویق می کند تا خلاقیت خود را با سایر همسالانش به اشتراک بگذارد. به همین علت خمیر بازی یکی از پرفروش ترین اسباب بازی های کودکان در سایت چیدو است.

خمیر بازی برای کودکان از آرد، آب، رنگ های مجاز، نمک طعام و سایر افزودنی ها تشکیل می شود و حالت انعطاف پذیری زیادی دارد. مواد تشکیل دهنده خمیر بازی در مجموع بی خطر هستند و بازی با آن تجربه حسی رضایت بخشی را برای کودکان فراهم می کند.

علاوه بر آن خمیربازی برای کودکان، راهی عالی برای آشنا کردن آنها با مهارت های ساده ای مانند اندازه گیری، شمارش و آموزش پیروی از دستورالعمل ها است. همچنین خمیر بازی می تواند مهارت های ارتباطی و حل مسئله را در کودکان بهبود ببخشد.

مهمترین فواید خمیر بازی در کودکان

 خمیربازی یکی از بهترین سرگرمی ها برای کودکان خردسال است و می تواند فواید بی شماری را برای کودک شما به ارمغان آورد. ​خمیر بازی یکی از عالی ترین ابزارهای یادگیری در کودکان است. هیچ تکنیکی برای استفاده از خمیر بازی برای کودکان وجود ندارد، بنابراین انجام این سرگرمی به کودک اجازه می دهد تا بدون نگرانی در مورد اشتباه شدن کار استعداد و خلاقیت خود را کشف کند. اما برخی از مهمترین فوائد خمیربازی در کودکان عبارتند از:

  • توسعه مهارت های حرکتی ظریف

قالب زدن با خمیربازی در کودکان، یک راه عالی برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف در آنها است. زیرا کودک در حین انجام کار از تمام ماهیچه های انگشتان و دستان خود استفاده می کند.

در هنگام خمیربازی، کودک خمیر را غلت می دهد، صاف می کند، می پیچد، له می کند، فشار می دهد، ورز می دهد و یا آن را به زمین و میز می کوبد. کودک همچنین می تواند برای بازی با خمیر از وسایل اضافی مانند وردنه و کاتر کیوت استفاده کند.

همه این اقدامات باعث رشد و تقویت مهار های حرکتی ظریف در کودکان می شود. به طوری که وقتی کودک به مدرسه می رود می تواند کارهای جدید - مانند در دست گرفتن مداد - را به راحتی انجام دهد.

  • بهبود دایره واژگان

خمیر بازی برای کودکان به صورت گروهی، تاثیرات مفید زیادی دارد، زیرا آنها را تشویق می کند تا در مورد کاری که انجام می دهند صحبت کنند. کودک در مورد آنچه که می سازد و چرا یا چگونگی آن با همسالان خود وارد صحبت می شود. کلماتی مانند ساختن، فشار دادن و یا درست کردن نیز به تدریج به واژگان کودک اضافه می شود.

همچنین شما می‌توانید در ضمن خمیر بازی به کودکان لغات جدید را برای توصیف بافت های مختلف مانند (دانه‌دار، صاف و یا زبر) به آنها آموزش بدهید.

  • تقویت خلاقیت

یکی از مهمترین فواید خمیر بازی برای کودکان، تقویت خلاقیت است. کار با خمیر بازی کودک را تشویق می کند تا از تخیل خود نهایت استفاده را ببرد زیرا هیچ نتیجه نهایی در بازی با خمیر وجود ندارد. در خمیر بازی هیچ پاسخ، راه حل یا هدفی نیست که لازم باشد کودک به آن برسد. بنابراین کودک برای بازی و کاوش کاملا آزاد است. این شیوه بازی باعث استقلال و افزایش عزت نفس کودکان می شود. خمیربازی به کودکان کمک می‌کند تا تصاویر و ایده‌هایی که در ذهن خود می سازند را زنده کنند. خمیر بازی به کودک یاد می دهد که چگونه جزئیات را در نظر بگیرد و تفکر نمادین خود را بهبود بخشد.

  • کمک به درک مفاهیم ریاضی و علمی

اگر می خواهید حروف، اعداد یا اشکال را به کودک خود یاد بدهید می توانید از خمیر بازی در کودکان به عنوان یک تجربه آموزشی عالی استفاده کنید. از فرزند خود بخواهید که خمیر بازی را به صورت حروف و یا اعداد شکل بدهد. این کار باعث می شود کودک قبل از اینکه شروع به نوشتن با مداد کند و به مدرسه برود، حروف و اعداد را در ذهن خود مجسم کند، به آنها شکل بدهد و بتواند آنها را از هم تشخیص بدهد.

همچنین می توانید از خمیر بازی در کودک برای آموزش اندازه گیری ها استفاده کنید. کار با خمیر بازی برای کودکان لذت بخش است. از طرفی دیگر بازی با خمیر در کودکان مستلزم این است که کودک برای مدتی بنشیند و تمرکز کند. بنابراین به احتمال زیاد کودک در حین آموزش مفاهیم با خمیر بازی متمرکز می ماند و دچار حواس پرتی نمی شود. در نتیجه این بازی دامنه توجه کودک را بهبود می بخشد و باعث می شود که کودک مفاهیم ریاضی را به بهترین روش درک کند.

مفاهیم اولیه علمی مانند افزودن آب به ماده برای تغییر بافت را می توان از طریق خمیر بازی به کودک یاد داد. از موادی مانند ماسه، لوسیون و دانه ها نیز می توان برای تغییر بافت استفاده کرد. همچنین می توانید از خمیر بازی برای شکل دادن به یک کوه آتشفشان استفاده کنید و سپس فوران کوه آتشفشان را به کودک خود آموزش دهید.

  • افزایش حس آرامش

 خمیر بازی برای کودکان آرامش بخش و تسکین دهنده است. بازی با خمیر به روشی مشابه توپ استرس عمل می کند و استرس را کاهش می دهد و انرژی اضافی را از بین می برد. کار با خمیر بازی یک فعالیت آرام است، بنابراین برای کودکانی که در بازی های پر سر و صدا احساس اضطراب می‌کنند، می‌تواند عالی باشد.

همچنین اگر احساس می کنید کودک شما اضطراب دارد می‌توانید رایحه‌های مختلفی مانند اسطوخودوس را در خمیر بازی قرار دهید تا کودک شما آرامش بیشتری را تجربه کند. همچنین استفاده از رنگ های طبیعی خنک مانند سبز روشن در خمیرهای بازی نیز آرامش زیادی را به کودکان می بخشد. ما در فروشگاه آنلاین چیدو برای خمیربازی های خوشرنگ و آرامبخش پیشنهادات خوبی داریم که می توانید با پرداخت هزینه ای بسیار مناسب آنها را درب منزل خود تحویل بگیرید.

فواید حسی خمیر بازی برای کودکان

خمیر بازی برای کودکان از نظر حسی فواید زیادی دارد. چرا که یک سرگرمی بسیار مناسبی است که برای عضلات، مفاصل و استخوان بازوها و دست های کودک شما فوائد زیادی دارد. کار با خمیر به کودک اجازه می دهد تا توانایی های خود را کشف و تقویت کند. برخی از مهمترین فوائد حسی خمیر بازی در کودکان عبارت است از:

  • تقویت دست ها

شکل دادن به خمیر بازی باعث قدرت بیشتر عضلات دست می شود. انجام فعالیت هایی مانند بریدن، له کردن، ورز دادن، صاف کردن، کشیدن، فشردن و چرخاندن خمیر بازی همگی در تقویت عضلات دست نقش مهمی دارند.

والدین همچنین می توانند خمیر بازی را با قوام ضخیم تری تهیه کنند. این کار دستکاری خمیر را برای کودک دشوارتر می کند و برای تقویت عضلات دست عالی است.

  • افزایش مهارت های عمقی

تمام اعمال و حرکاتی که هنگام خمیر بازی استفاده می شود برای وارد کردن فشار مناسب به مفاصل عالی هستند. خمیر بازی توانایی کودک را برای استفاده از دستان خود بدون اینکه آگاهانه در مورد کاری که انجام می دهد فکر کند، بهبود می بخشد.

اگر می خواهید با استفاده از خمیر بازی به افزایش مهارت های عمقی در کودک خود کمک کنید می توانید با خرید اینترنتی از چیدو این سرگرمی محبوب را به راحتی در اختیار کودک خود قرار بدهید.

  • توسعه مهارت های حرکتی

خمیر بازی برای کودکان می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. عمل فشردن و قالب‌گیری خمیر برای کودک آرامبخش است. در نتیجه می توان گفت که خمیر بازی تا حدودی جنبه درمانی دارد.

  • تقویت حس لامسه

استفاده از خمیر بازی در کودکان به آنها اجازه می دهد تا بافت ها و قوام های مختلف را احساس کند. همچنین به کودکان اجازه می دهد تا با وسالی مانند قیچی و کاتر کیوت شکل ها و طرح های مختلف بسازد. بازی با خمیر بازی یک فعالیت لمسی در کودکان است که کاوش عملی را تشویق می کند.

  • بهبود حس بویایی

بوی خمیر بازی به خودی خود کاملاً قابل تشخیص است، اما می‌توانید خمیر بازی را با رایحه‌های مختلف نیز خریداری کنید. آشنایی با رایحه های مختلف باعث تقویت حس بویایی کودک می شود.

  • بهبود هماهنگی چشم و دست

خمیر بازی برای کودکان فرصت مناسبی به آنها می دهد تا با افزودن و مخلوط کردن عناصر و بافت های دیگر از جمله چوب، سنگ، پولک، دکمه و غیره تحریک بصری و مهارت انگشتان خود را افزایش بدهد. اقلامی مانند کاتر کیوت، چاقوهای پلاستیکی، وردنه، قیچی و غیره هر کدام اندازه های متفاوتی دارند و همه اینها مستلزم آن است که کودک شما به نحو متفاوتی با آنها بازی کند. انجام این فعالیت ها در نهایت باعث تقویت هماهنگی دست و چشم کودک شما می شود.

سخن آخر

به طور کلی خمیر بازی برای کودکان یک سرگرمی جذاب، رنگارنگ و انعطاف پذیر است که هیچ راه اشتباه یا درستی برای بازی با آن وجود ندارد. این مساله باعث می شود که فرزند شما با خمیر بازی اوقات خوشی را سپری کند. کار با خمیر بازی علاوه بر سرگرمی در آموزش کودک نیز نقش مهمی دارد.

خمیر بازی به کودک امکان می‌دهد که مفاهیم پیچیده ای مانند اندازه‌گیری، مخلوط کردن و آزمایش کردن را کشف کند. اضافه کردن و درهم آمیختن رنگ ها، برای رسیدن به رنگ های جدید می تواند تجربیات جدیدی برای کودکان خلق کند. خمیر بازی موجب تقویت ماهیچه های دست می شود و داشتن کنترل مناسب انگشت اولین قدم مهم برای یادگیری نحوه نوشتن در مدرسه است.

اکنون که با مزایای خمیر بازی آشنایی کامل تری دارید در صورت تمایل به خرید می توانید از انواع مختلف خمیر بازی در فروشگاه آنلاین چیدو دیدن بفرمایید.

سوالات متداول

آیا خمیر بازی برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید است؟

بله، خمیر بازی یک سرگرمی ساده و آسان برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. این فعالیت به کودکان اوتیستیک می آموزد که رنگ ها و اشکال مختلف را از هم تشخیص دهند. این کودکان همچنین می توانند با ساختن اشکال خلاقیت خود را بروز دهند.

کودک از چه سنی می تواند خمیر بازی کند؟

کودک از سنی می تواند خمیر بازی کند که دیگر به خوردن اشیاء پیرامون خود تمایلی نداشته باشد. به همین علت بهترین سن برای شروع خمیر بازی بعد از دو سالگی است.

چرا کودکان به خمیر بازی علاقه زیادی دارند؟

خمیر بازی حالت انعطاف پذیری دارد و این مساله باعث می شود تا کودک بتواند شکل ها و طرح های دلخواه خود را با خمیر بسازد.

انصراف از نظر