نقش و تاثیر بازی فکری در رشد ذهنی کودکان

1402 دی 16, شنبه
نقش و تاثیر بازی فکری در رشد ذهنی کودکان

شواهد علمی تاثیر بازی فکری در رشد ذهنی کودکان را اثبات کرده است. بررسی ها نشان می دهد که بازی فکری می توانند به رشد شناختی کودکان کمک کنند. اما مهمترین عامل در تاثیر بازی فکری برای اثرات روانی و ذهنی آنها، انتخاب و خرید بازی های فکری مهم است. اگرچه برای بسیاری از بزرگسالان، فعالیت‌های کودکان در حین بازی ممکن است بی‌معنی به نظر برسد، اما تاثیر مهمی بر رشد ذهنی آنها دارد و باعث رشد تمرکز و توجه می‌شود.

برای همین ما در این مقاله از چیدو سعی کرده ایم مهمترین تاثیر  بازی فکری در رشد ذهنی کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای بازی فکری در رشد روانی و ذهنی کودکان

اشکال مختلف بازی که کودکان انجام می دهند، به طور قابل توجهی بر رشد شناختی مغز و ذهن آنها تأثیر می گذارد. رشد شناختی کودکان به نوبه خود بر بسیاری از جنبه های زندگی آنها تأثیر می گذارد. از طرفی هم بازی فکری در رشد ذهنی کودکان اثرات مهم و بیشتری دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • تقویت مهارت های زبانی و ارتباطی

خرید بازی فکری در کودکان، انواع مهارت های زبانی  را تشویق کرده و تعامل رشد زبان را تسهیل می کند. از طریق بازی، کودکان یاد می گیرند که از دوستان خود بخواهند که در یک بازی به آنها بپیوندند یا در صورت نیاز از بزرگترها کمک بگیرند.

هنگامی که با کودک خود درگیر بازی می شوید، مهم است که با او به صورت کلامی تعامل داشته باشید و در مورد کاری که انجام می دهد سؤالاتی را بپرسید.

بازی فکری، راهی عالی برای تشویق تعامل و ارتباط ارگانیک بین کودکان است که نه تنها توانایی های زبانی آنها را بهبود می بخشد بلکه مهارت های اجتماعی آنها را نیز بهبود می بخشد.

  • توسعه و رشد مهارت های تفکر انتقادی

بازی های فکری راهی فوق‌العاده برای کمک به کودکان شما برای رشد مهارت‌های تفکر انتقادی است. آنها را تشویق می کند تا در مورد محیط اطراف خود سؤال بپرسند و قوانین را رعایت کنند، زیرا بازی فکری اثرات زیادی در رشد حسی و روانی کودکان دارند .

  • ترویج و آموزش حل مسئله

آموزش راهکارهای مختلف برای حل مسئله، یکی از اثرات بازی فکری در رشد ذهنی کودکان است. یک کودک می تواند با استفاده از مهارت های تحلیلی خود که از طریق آزمون و خطا ایجاد شده است، یاد بگیرد که چگونه بلوک ها را بدون غلت خوردن روی هم بچیند. اکثر بازی های فکری به ویژه پیچ و خم ها یا صعود به مراحل بعدی بازی، راهکارهای حل مسئله در کودکان را ترویج می کند.

  • بهبود و تقویت حافظه در کودکان

تقویت مهارت های ذهنی از طریق بازی فکری می تواند هیپوکامپ را که مرکز یادگیری و حافظه مغز است، فعال کند. اگر کودک شما در حفظ اطلاعات مشکل دارد، بازی های فکری و سایر فعالیت های متمرکز بر حافظه می تواند حافظه و توجه او را بهبود بخشند. پس خرید بازی های فکری، بهترین سرمایه گذاری برای تقویت و بهبود مهارت های یادگیری و خلاقیت آنها است که تاثیر زیادی در رشد ذهنی کودکان دارد.

  • افزایش خلاقیت و قوه تخیل

بازی های فکری به کودکان اجازه می دهد تا از تخیل خود برای خلق و ایجاد سناریوها و داستان های جدید استفاده کنند. حتی بازی فکری توانایی‌های شناختی کودکان را افزایش می‌دهد. زیرا کودک در حین بازی فکری در مواجهه با چالش‌های مختلف باید ایده‌های خود را سازماندهی کنند و در عین حال راه‌حل‌هایی بیابند.

از طریق بازی فکری ، کودک یاد می گیرد که سایر کودکان ممکن است دنیا را متفاوت از آنها ببینند. همین دیدکاه به رشد مهارت های اجتماعی و منطق آنها کمک می کند.

  • تقویت علاقه به اکتشاف و کنجکاوی

بازی های فکری در کودکان، مغز یادگیری آنها را تحریک و میل به کشف را ایجاد می کند. کاوش و جستجو کردن، منجر به رشد سالم مغز و ایجاد کنجکاوی ذاتی در کودک می شود. همه این موارد بر توانایی های یادگیری او در طول زندگی تأثیر مثبت می گذارد.

 یکی از جنبه های مهم اثرات فکری در رشد ذهنی کودکان پرورش استقلال  در آنها است. بازی فکر می تواند اعتماد به نفس کودک را افزایش دهد که تاثیر مثبتی بر سلامت روان آنها دارد.

هنگام درگیر شدن در بازی های فکری، به کودک فضایی داده می شود تا خودش همه چیز را بفهمد، بدون اینکه به او گفته شود که راه درست یا غلط انجام کاری چیست. این باعث بهبود عزت نفس و افزایش رشد عاطفی می شود .

  • یادگیری مفاهیم اشتراک گذاری به کودکان

کودکان ممکن است با اشتراک گذاری اسباب بازی های خود با دیگران مشکل داشته باشند. در سال های اولیه کودکی، حتی اشتراک گذاری می تواند منجر به درگیری شود. اما یکی از اثرات بازی فکری در رشد ذهنی کودکان، آموزش همین مفاهیم به کودکان است.  وقتی کودکان یاد می‌گیرند که به اشتراک بگذارند، مهارت‌های عاطفی آن‌ها بهبود می‌یابد و به آنها اجازه می‌دهد همسالان خود را بهتر درک کنند. این شرایط ارتباط را بهبود می بخشد و تجربیات مثبت بازی   فکری در رشد ذهنی کودکان را افزایش می دهد.

بدون شک، اثرات بازی فکری در رشد ذهنی کودکان به همین چند موارد ختم نمی شود. انواع بازی های فکری، مزایای زیادی در رشد روانی آنها دارند. فقط باید در انتخاب و خرید بازی فکری برای کودکان خود به عوامل زیادی توجه کنید.

انواع بازی و تأثیر آنها بر رشد شناختی دوران کودکی

هر یک از بازی های فکری می توانند اثرات مختلفی بر رشد روانی و ذهنی کودکان داشته باشند، برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • موسیقی: انواع بازی های فکری که شامل آواز و آلات موسیقی هستند می تواند حافظه، تشخیص الگو و شناسایی علت و معلول در کودکان را بهبود بخشد.
  • هنر: بازی خلاقانه به کودکان انگیزه می دهد تا انواع مهارت های هنری را تجربه کنند. حتی طیف وسیعی از مهارت ها را به آنها آموزش می دهد که بعداً بر درک آنها از ریاضیات، علوم و زبان و در نهایت رشدشناختی آنها تأثیر می گذارد. بررسی ها نشان می دهد که هنر نقش بسیار مهمی در رشد و توانایی های یادگیری دارد. فعالیت بدنی در حین هنر نیز به رشد مهارت های حرکتی ظریف کودک کمک می کند.
  • بازی تخیلی: هنگامی که کودکان با یکدیگر شروع به بازی های فکری می کنند، یاد می گیرند تا مفاهیم جدید را کشف کرده و در عین حال مهارت های ارتباطی خودشان را توسعه می دهند. این شکل از بازی، خلاقیت در کودکان را تقویت می کند و عملکرد شناختی در آنها را افزایش می دهد.
  • بلوک ها: بازی با انواع بلوک ها باعث می شود تا کودکان تعادل و ثبات خودشان را به چالش بکشانند. بازی با بلوک ها همچنین حافظه را تقویت می کند، زیرا بچه ها از طریق تکرار یاد می گیرند. بازی با بلوک ها، منجر به یادگیری فضا، اندازه گیری ها و ساخت می کنند.

انواع بازی های فکری می توانند تاثیر بسیار مثبتی در رشد ذهنی و روانی کودکان داشته باشند. اما انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع اسباب بازی، متناسب با سن و جنس کودکان می تواند تاثیر بهتر و بیشتری در رشد شناختی آنها داشته باشد.

سخن آخر

اثرات بازی های فکری در رشد ذهنی و روانی کودکان باعث تقویت مهارت های آنها می شود. حتی انواع بازی ها با هدف یادگیری و آموزش می توانند باعث پیشرفت و رشد حواس آنها شود. اما انتخاب و خرید بهترین نوع بازی فکری برای رشد ذهنی کودکان یکی ازچالش های اصلی برای والدین است. برای همین اکثر والدین ها با این مشکل روبرو هستند که اسباب بازی فکری مناسب برای رشد ذهنی کودکان را از کجا خریداری کنیم؟

این در حالی است که فروشگاه های معتبر و فعال مانند چیدو، در زمینه فروش انواع اسباب بازی های فکری برای کودکان  وجود دارند که با مشاهده آنها به راحتی می توانید بهترین اسباب بازی را انتخاب و خریداری کنید.

سوالات متداول

چگونه بازی برای رشد شناختی کودکان مفید است؟

بازی شامل حل مسئله، خلاقیت، آزمون و خطا، آزمایش و فعالیت های بدنی است. همه اینها تأثیر زیادی بر رشد کودک شما در سطح شناختی دارد. خرید اسباب بازی و انجام بازی های مختلف برای کودکان، بهزیستی عاطفی، ذهنی و جسمی، عملکرد مغز و رشد فکری او را بهبود می بخشد.

آیا بازی فکری موجب رشد ذهنی کودکان می‌شود؟

بله! انواع بازی فکری می توانند اثرات مختلفی بر کودکان داشته باشند که رشد ذهنی یکی از مهمترین آنها است.

بهترین بازی فکری برای رشد روانی کودکان را از کجا بخریم؟

فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند چیدو، انواع بازی های فکری مناسب برای رشد ذهنی کودکان را ارائه می دهند.

انصراف از نظر