اسباب‌ بازی مناسب از تولد تا ۲ ماهگی

1402 آذر 13, دوشنبه
اسباب‌ بازی مناسب از تولد تا ۲ ماهگی

انتخاب اسباب‌ بازی مناسب از تولد تا ۲ ماهگی ممکن است کمی سخت باشد. چرا که سیستم عصبی یک نوزاد ۲ ماهه هنوز به تکامل نرسیده است. بنابراین او کنترل کاملی بر حرکات خود ندارد. بنابراین باید تلاش کنید تا با روش‌های مناسب، از جمله بازی با اسباب بازی‌های ایمن، توانایی‌ها و مهارت‌های حرکتی، ارتباطی، بینایی و تمرکز و توجه نوزاد خود را بهبود بخشید. یک اسباب بازی مناسب برای نوزاد ۲ ماهه نباید باعث ترس و اضطراب او شود.

در هر سنی انتخاب اسباب بازی برای کودک معیارهای مناسب خود را دارد. اگر می‌خواهید برای نوزاد ۲ ماهه خود اسباب بازی بخرید، باید محصولاتی را انتخاب کنید که به تقویت مهارت‌های اولیه او کمک کنند. اسباب بازی مناسب برای نوزاد ۲ ماهه و کوچک تر از آن، باید رنگارنگ، ایمن، غیر سمی و فاقد قطعات کوچک و بلعیدنی باشد. اما با این حال انتخاب یک اسباب بازی مناسب و مطمئن که از مواد باکیفیت و مطمئنی ساخته شده باشد می تواند برای والدین با چالش هایی همراه باشد.

برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از چیدو، اسباب بازی مناسب از تولد تا 2 ماهگی را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت بهترین نوع آنها را معرفی کنیم. پس اگر به دنبال خرید اسباب بازی برای نوازد خود هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

بهترین اسباب بازی برای کودک ۲ ماهه

در هر سنی، نوزادان و کودکان به اسباب‌ بازی‌های خاصی توجه می‌کنند. همچنین باید به عنوان والدین دقت کنید تا بفهمید که کودکتان در تجربه مستقیم بازی با کدام دسته از اسباب بازی‌های خود بیشتر سرگرم می‌شود. در سن ۲ ماهگی معمولا نوزادان نسبت به اشیاء ساده و رنگارنگ توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین بهتر است اسباب بازی‌های ساده و رنگارنگ برای آنها آماده کنید.

نوزاد ۲ ماهه در تلاش است تا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند. اشیاء و اسباب بازی‌های رنگارنگ به خوبی توجه نوزاد را جلب می‌کنند. همچنین اشیاء رنگارنگ و اسباب بازی‌های متحرک، برای تقویت آگاهی نوزاد از بینایی خود مفید است. اسباب بازی‌های موزیکال نیز می‌توانند به نوزاد کمک کنند‌ تا با شنوایی خود آشنا شوند و نسبت به آن آگاهی پیدا کنند.

نوزاد ۲ ماهه توانایی ادراکی پیچیده‌ای ندارد. بنابراین باید اسباب بازی‌های او ساده باشد. اگر می‌خواهید حتی اسباب بازی‌های نوزاد شما به تقویت مهارت‌های او کمک کند، باید محصولاتی را بخرید که هدف از بازی با آن تحریک یکی از توانایی‌های اولیه نوزاد باشد. را از جمله سوالاتی که پاسخ آنها می‌تواند به شما در انتخاب اسباب بازی مناسب برای نوزاد ۲ ماهه کمک کند، عبارت‌اند از:

  • اسباب بازی مناسب برای شناسایی دست و پاهای کودم 2 ماهه

نوزادان از همان ابتدا به دست‌ها و پاهایشان تسلط ندارند. آنها در طول زمان و با تجربه و تمرین، دست‌ها و پاهایشان را تحت اختیار خود می‌گیرند. برای کمک به نوزاد، می‌توانید از برخی اسباب‌ بازی‌ها استفاده کنید. مثلا اسباب بازی‌های آویزان به گونه‌ای هستند که نوزاد برای لمس آنها با دست و پای خود تلاش می‌کند. بنابراین به مرور زمان بیشتر با دست‌ها و پاهای خود کار ‌می‌کند.

همچنین نوزاد شما می‌تواند با در دست گرفتن توپ‌های نرم پارچه‌ای، کار با دست و پاهای خود را تمرین کند. علاوه براین اسباب بازی‌های موزیکال نوزاد را تحریک می‌کنند تا با دست و پای خود آن را لمس کند. اگر کاری کنید که نوزاد برای لمس اشیاء اطراف خود بیشتر تحریک شود، با دست و پاهای خود بهتر آشنا می‌شود و آگاهی او از حرکات خود افزایش می‌یابد.

  • اسباب بازی برای آویزان کردن در بالای سر نوزاد

بازی با اسباب بازی‌های آویزان به کشف دست و پاهای نوزاد و تقویت آگاهی او از حرکات خود کمک می‌کند. نوزاد ۲ ماهه به کشف محیط اطراف خود علاقه دارد. اسباب بازی‌های آویزان با رنگ‌های متنوع، می‌توانند توجه و تمرکز نوزاد را به خود جلب کنند. همچنین تلاش نوزاد برای لمس اسباب بازی، نوعی تمرین برای تقویت عضلات دست و پاهای نوزاد است.

با این حال باید مطمئن شوید که اسباب بازی کاملا ایمن است و امکان سقوط آن وجود ندارد. علاوه براین بهتر است برای کاهش احتمال آسیب نوزاد در صورت بروز حادثه، اسباب بازی‌هایی را بخرید که در ساختار آن از قطعات بسیار سخت و تیز (شیشه، فلز و ...) استفاده نشده است.

سعی کنید نوعی از اسباب بازی آویزان را بخرید که علاوه بر رنگارنگ بودن، موزیکال باشد. حتی از اسباب بازی هایی با موزیک نرم و آرام می‌توانید برای خواب نوزاد خود استفاده کنید. موسیقی مناسب و آرام می‌تواند به نرمی تمرکز و توجه نوزاد را به خود جلب کند. با این حال صدای اسباب بازی نباید به گونه‌ای باشد که نوزاد از آن بترسد و اضطراب بگیرد.

  • جعبه موزیکال با فیگورهای متحرک

جعبه موزیکال یک اسباب بازی مناسب برای نوزاد ۲ ماهه است. آهنگ ملایم جعبه موزیکال باعث افزایش تمرکز نوزاد می‌شود. علاوه براین نوزاد شما با دنبال کردن فیگورهای متحرک جعبه موزیکال با چشم‌های خود، در اصل کنترل بیشتری بر روی بینایی خود به دست می‌آورد.

اسباب بازی موزیکال و متحرک به نوزاد ۲ ماهه شما کمک می‌کند تا نسبت به حس شنوایی و بینایی خود آگاهی بیشتری پیدا کند. در طول بازی با این اسباب‌ بازی، نوزاد با تعقیب حرکات آن به کمک چشمان خود، مهارت بینایی خود را تقویت می‌کند.

  • اسباب‌ بازی برای تند کشیدن و لمس کردن

این اسباب‌ بازی‌ها به نوزاد کمک می‌کنند تا اختیار بیشتری بر روی حرکات دست و پاهای خود داشته باشد. وقتی نوزاد تلاش می‌کند تا اسباب بازی را لمس کند، در واقع حرکات انگشتان دست را تمرین می‌کند. تمام این بازی ها به افزایش تمرکز و اختیار کودک کمک می‌کنند.

  • اسباب بازی برای دندان در آوردن

در ۲ ماهگی دندان های نوزادان مسیر تکامل خود را طی می‌کنند. به مرور زمان ممکن است که کودک علائمی مانند خارش لقه، بی قراری و بیخوابی را تجربه کند. در این دوره استفاده از اسباب‌ بازی های مفید برای دندان آوردن می‌تواند گزینه مناسبی برای نوزاد شما باشد. به طور معمول این اسباب‌ بازی سطح نرمی دارد و نوزاد می‌تواند آن را لمس کند و در دهان خود قرار دهد.

جویدن این دندان‌ها به کاهش خارج لثه و نیز تقویت عضلات دهان و فک کمک می‌کند. به طور کلی اسباب بازی های جویدنی باید کاملا استاندارد باشند و در تولید آنها از مواد اولیه سالم و غیر سمی استفاده شود. در طول استفاده از اسباب‌ بازی، همواره باید بر نوزاد خود نظارت داشته باشید تا به طور ناگهانی آن را نبلعد.

یکی از روش‌هایی که نوزاد از طریق آن سعی می‌کند محیط اطراف خود را شناسایی کند، قرار دادن اشیاء در دهان است. بنابراین استفاده از اسباب بازی‌های مناسب برای دندان آوردن، علاوه بر کمک به کاهش علائم منفی رشد دندان، باعث می‌شود نوزاد آگاهی بیشتری در ناحیه دهان خود به دست آورد.

  • اسباب بازی هایی که صحبت می‌کنند و می‌خندند

عروسک ها و اسباب بازی هایی وجود دارند که با فشردن دکمه آن، صدای خنده و صحبت پخش می‌شود. نوزادان می‌توانند به خوبی با این اسباب‌ بازی ها سرگرم شوند. این اسباب‌ بازی ها با صدای ملایم خود می‌توانند تمرکز و توجه نوزاد را افزایش دهند. علاوه براین نوزاد به کمک فشردن دکمه این اسباب‌ بازی‌ها کار با دستان خود را تمرین می‌کند.

بازی با این اسباب‌ بازی به نوزاد کمک می‌کند تا متوجه این نکته شود که به کمک حرکات دست خود، می‌تواند اقداماتی را در محیط اطراف انجام دهد. در واقع او یاد می‌گیرد که با فشردن یک دکمه، صدای عروسک پخش می‌شود. بنابراین او متوجه می‌شود که می‌تواند با اراده خود کارهایی را انجام دهد.

  • اسباب بازی های انگشتی برای نوزاد ۲ ماهه

نوزاد با بازی با عروسک‌های انگشتی کار با دست و انگشتان خود را تمرین می‌کند. علاوه براین اگر اسباب بازی انگشتی نوزاد رنگارنگ باشد، توجه و تمرکز او را به خود جلب می‌کند. به طور کلی چنین اسباب‌ بازی‌هایی به نوزاد کمک می‌کند تا حرکات دست و پاهای خود را تمرین کند.

همچنین با گذشت زمان، نوزاد سعی می‌کند با تمرکز بیشتری با این اسباب‌ بازی ها و عروسک‌های انگشتی بازی کند. علاوه براین، اگر شما به کمک این عروسک ها و اسباب بازی های انگشتی با نوزاد خود بازی کنید، او سعی می‌کند تا با تمرکز، حرکات دست شما را ببیند و چشمان خود را حرکت دهد. بنابراین آگاهی او نسبت به حس بینایی افزایش پیدا می‌کند.

خرید اسباب بازی برای کودک 2 ماهه

در هنگام خرید اسباب بازی نوزاد تا کودک 2 ماهه باید مواردی را انتخاب کنید که اسباب بازی برای نوزاد باید از مواد ایمن و غیر سمی تهیه شده باشند. مطمئن شوید که هیچ قسمت تیز یا خطرناکی در اسباب بازی وجود نداشته باشد.

اسباب بازی باید متناسب با اندازه دست‌ها و دهان نوزاد مناسب باشند. از اسباب با اندازه بزرگ یا کوچک برای کودک دو ساله خود جلوگیری کنید تا احتمال خطرناک بودن آنها کاهش یابد.

اگر اسباب بازی دارای قسمت‌های جداشونده است، مطمئن شوید که این قسمت‌ها برای نوزاد قابل حمل و بازی آسان هستند. اسباب بازی باید به توسعه مهارت‌های حرکتی نوزاد کمک کنند.  

سخن آخر

با توجه به این که نوزاد ۲ ماهه هنوز به طور کامل مهارت‌های حرکتی و ارتباطی را فرا نگرفته است، بنابراین باید اسباب بازی‌هایی برای کودک خود تهیه کنید که به تقویت حرکات و تمرکز او کمک کند. همچنین تمام اسباب بازی‌های نوزاد ۲ ماهه باید کاملا ایمن و بدون قطعات کوچک (که قابل بلعیدن هستند) باشد.

سعی کنید اسباب‌ بازی‌هایی برای نوزاد ۲ ماهه خود تهیه کنید که به تقویت آگاهی و اراده او کمک کنند. از محصولاتی استفاده کنید که به نوزاد در بهبود توانایی حرکتی دست و پا، حرکات چشم، تمرکز، شنوایی، لمس و ... کمک کند. حواس نوزاد، مهم ترین ابزار او برای ارتباط با محیط اطراف و شناسایی واقعیت است. بنابراین تقویت آگاهی نوزاد نسبت به حواس گوناگون بسیار مفید است.

اما خرید اسباب‌ بازی مناسب از تولد تا ۲ ماهگی به کیفیت آنها و جنس مرغوب اسباب بازی هم ارتباط پیدا می کند. باید آنهایی را بخرید که از رنگ، جنس و مواد اولیه آنها اطمینان کامل داشته باشید. چون خرید اسباب بازی سالم و مطمئن، یعنی توجه به سلامت و مهارت آموزی کودک دو ساله شما! پس اگر قصد خرید بهترین نوع اسباب بازی برای کودک خودتان را دارید، می توانید به فروشگاه چیدو سربزنید و انواع مناسب آن را انتخاب و خریداری کنید.

سوالات متداول

کدام اسباب بازی برای کودک 2 ساله مناسب نیستند؟

از خرید اسباب بازی برای کودک 2 ساله خود با صداهای بلند و ناپایدار پرهیز کنید. ضمن اینکه بهترین نوع اسباب بازی برای کودک خود باید به راحتی تمیز شوند. مواد ضد باکتری و قابل شستشو از اهمیت ویژه‌ای در خرید اسباب بازی برخوردارند.

آیا اسباب بازی موزیکال برای نوزادان مناسب هستند؟

بله! اسباب بازی با صداها و ترکیبات موسیقی برای نوزادان آرامش بخش و جذاب هستند.

مهمترین نکته در خرید اسباب بازی جویدنی برای کودک 2 ساله کدامند؟

مهم ترین نکته در انتخاب اسباب بازی جویدنی، دقت در جنس ماده اولیه آن است. این اسباب‌ بازی نباید به اندازه‌ای سخت باشد که باعث زخمی شدن دهان و دندان نوزاد شما شود. علاوه براین نباید به اندازه‌ای نرم باشد که نوزاد بتواند به راحتی آن را فشرده کند و ببلعد. بنابراین باید در انتخاب اسباب بازی جویدنی نوزاد دقت کنید.

انصراف از نظر